Mag een gemeente de prijzen zomaar verdriedubbelen?

Bij een gemeente instelling stond een koffieautomaat waar je jarenlang voor 20 cent voor een bekertje koffie betaalde. Ineens zetten ze een nieuwe automaat neer, en betaal je 70 cent voor een bekertje koffie.
Prijs is dus ruim drie keer zo duur geworden.

Mag dat zomaar? Indien het antwoord ja mocht zijn, waar ligt dan de grens? Mogen ze ook ineens de paspoorten drie keer zo duur maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak kom jij bij de gemeente? Ik zou niet eens weten waar de koffieautomaat staat, laat staan of het dezelfde is als de vorige keer en of de koffie plotseling van prijs verandert. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel een gevalletje 'waar kan je je druk om maken?'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Mag ik alsjeblieft zelf uitmaken waar ik me druk over kan maken? Een prijsverhoging kan ik begrijpen, maar een verdriedubbeling van een prijs vind ik niet erg sociaal.
Of dat nu door een winkel gebeurt of door een gemeente.
Feitelijk vind ik dat de gemeente een voorbeeldfunctie dient te hebben. En verder zit ik mogelijk wel niet zo goed bij kas als jij.

Het beste antwoord

20 cent voor een kopje koffie was natuurlijk ook geen normale marktprijs meer. 70 cent is nog steeds niet heel duur. maarl al zouden ze er vijf euro van maken, dan nog is dat gewoon mogelijk. Iedereen is vrij, om de koffie dan te kopen, of niet.

Bij paspoorten is dat anders. Inwoners van een gemeente zijn hierbij afhankelijk van hun gemeente en kunnen niet naar een andere aanbieder/ concurrent voor hun document. De prijs, die een gemeente voor een document vraagt moet in de buurt liggen van het landelijk gemiddelde. Bovendien moet een gemeente aannemelijk maken, dat de kosten die ze rekenen, reëel zijn.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor het paspoort is een maximum bedrag vastgesteld van €49,60. De koffie mag de gemeente zo duur maken als ze zelf willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan de gemeente zomaar doen.!
Daar hebben ze geen verplichtingen erover.
Je kan wel eventueel een klacht indienen en in de klachtenbrieven bus in doen....
succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet verplicht om bij de gemeente koffie uit hun automaat te nemen/drinken als je daar moet zijn, voor bijvoorbeeld een paspoort.
Dat is je eigen vrije keus.
En , ja de gemeente mag dat, het is hun koffie.