hoe ontstaat een gewapend rebellen front?

hallo,

ik schrijf een verhaal over een burgeroorlog en ik vroeg mij af hoe een gewapende rebellen de boel beginnen kapot te maken

met vriendelijke groet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is een hele moeilijke daar je meerdere soorten van rebellen hebt.
Maar ik doe een gooi om je enig zins een beeld te geven.

Je hebt groeperingen die zich verzetten tegen de gevestigde orde,
dit kan diverse motivaties hebben, politiek, geloof of macht ( of een combinatie van ).
Maar dit kunnen ook verzet strijders, vrijheidsstrijders zijn ( denk bijvoorbeeld aan de partizanen in de tweede wereldoorlog ).
Op een zeer wrange kromme manier kan je zelfs bepaalde terroristen wegschrijven als zijnde rebel....

Dan terugkomen op je vraag hoe ze in staat zijn om vernielingen e.d. aan te richten.
Die ontstaan vaak door als gewapende eenheden elkaar treffen.
Net als de geregelde legereenheden die door bepaalde belangen tegenover elkaar staan.
Dat maakt namelijk geen verschil.

Maar je hebt ook een categorie rebellen die louter op eigenbelang ( macht ) uit is en die door het
volk te onderdrukken aan de macht proberen te blijven.
En dan is een wapen als angst en verderf een uitstekend middel om het volk onder bedwang te houden.
Meestal betreffen dit kleinere eenheden die zelfstandig los van elkaar opereren.

Dergelijke zaken ontstaan vaak door een groeiende vorm van haat.
Het zij door een binnenvallend land, maar ook honger, armoede of politieke verdeeldheid kan fungeren als een katalysator.
Een volk wat diep in een crisis zit zal nooit de hand bijten die hem voed.
Maar gaat wel zoeken naar een schuldige.
Dan hoeft er maar één man/vrouw op te staan die gouden bergen beloofd en men gaat hem automatisch volgen.
De geschiedenis heeft dit herhaaldelijk aangetoond.
Wederom is de tweede wereldoorlog een uitstekend voorbeeld.
Duitsland zat diep in de ellende en één bepaalde partij beloofde verbeteringen..........
Het resultaat van deze "verbeteringen" zijn alom bekend.
Een bepaalde groepering is hiertegen in het begin openlijk, later ondergronds in verzet gegaan.
Ook deze mensen waren in principe rebellen.
Hierboven is natuurlijk een zeer groot en extreem voorbeeld, maar geeft wel een aardig beeld hoe het e.e.a. kan ontstaan.

Het ontstaan heeft meestal een zelfde voedingsbodem.
Armoe, honger, geloof en politieke verschillen