Nee. Je zou uit beleefdheid wel een klein knikje mogen maken. Maar het buigen wat eeuwen geleden de gewoonte was is al lang afgeschaft.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct antwoord.+ Minnen zijn onterecht.

Andere antwoorden (2)

Wat bedoel je met buigen. Je kan uw lichaam in een hoek van 90° buigen en alles wat daar tussen zit. Op de herdenking vandaag heb ik mensen en kleine buiging zien maken. Dit zou ik ook doen wanneer zich de gelegenheid voordoet. Kleine buiging met een lichte hoofdknik. Willem A. en Maxima beantwoorde met de zelfde bescheiden buiging. Je moet wel maken dat de buiging als een buiging over komt en dat het niet wordt dat je u moet afvragen, is dit nu een kleine buiging of en grote hoofdknik.
Maar het blijft nog altijd de gewoonte dat eerst de koning of de hoog geplaatste u eerst benaderd en naargelang zij iets doen, jij kunt anticiperen. Bv de koning wil u een hand geven, dan moet jij niet buigen. Anders is het bv bij militairen. Die zullen militair groeten zonder dat ze moeten wachten op de koning of hooggeplaatste.
Dit doen ze omdat een militaire groet eigenlijk geen groet is. Het komt van in de tijd van de ridders. Wanneer twee ridders elkaar tegen kwamen en geen vijandelijke bedoelingen hadden, dan opende zij hun vizier om duidelijk te zijn over hun goede bedoelingen. De hand naar het hoofd brengen is daar een symbolische weergave van.
Daarom is het heel normaal dat je ook naar de vijand groet.
De buiging is ook zo iets, maar hier laat zien dat je onderdanig bent, omdat je u in een kwetsbare positie zet. Je bied als het ware uw nek aan, één van de kwetsbaarste en dodelijkste plekken op je lichaam. Wat er daarna met u gebeurd weet je eigenlijk niet. Met de militaire groet stel je u niet onderdanig op, want je kan op ieder moment je vizier dicht klappen en verder strijden.
Dus het zou wel eens kunnen wanneer je iets opmerkelijks hebt gedaan, dat de Koning of Maxima als eerste naar u buigt, als hij, zij hun groot respect wil tonen.
Maar normaal als je in kontakt gaat komen met Maxima of de k
Koning dan zal het protocol u wel zeggen hoe het begroeten zal plaatsvinden.
Als het onverwachts is dan moet je denken aan het intervieuw met W.A waarop hij heeft gezegd dat het hem niet uitmaakt hoe je hem begroet en dat geld dan ook voor Maxima
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maxima heeft tijdens de dodenherdenking geen enkel groet beantwoord, dit mag ze ook niet, de begroeting door hoofdneiging of saluut waren alleen bedoeld voor het staatshoofd en dat is Willem-Alexander en niet Maxima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb ik het toch anders gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je zeker niet naar Nederland 1 gekeken?
Volgens protocol hoef je slechts je hoofd ligt te nijgen naar voren.

Daarbij komt een andere zaak om de hoek kijken;

Hetzelfde protocol schrijft voor dat men enkel het hoofd nijgt voor het staatshoofd en indien deze niet aanwezig is naar de hoogste in troonopvolging.

Dit betekent dus dat men alleen het hoofd nijgt naar koningin Maxima als ze ergens alleen verschijnt zonder Willem-Alexander of de kinderen en dan nog alleen uit beleefdheid.

Zoals we ook met de dodenherdenking konden zien werd er door een hoofdneiging of saluut alleen de koning begroet, deze bracht ook als enigste een tegen groet.