In theorie kan de regering in een democratie geen informatie achterhouden, omdat de regering wordt gecontroleerd door (een vertegenwoordiging van) het volk. In Nederland is het controlerend orgaan van de regering het parlement, bestaande uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. Dit is allemaal vastgelegd in de trias politica, de scheiding der machten. Overigens heeft het parlement in Nederland een dubbelfunctie: het controleert niet alleen, maar is ook mede-wetgever.

In de praktijk kan de regering natuurlijk wel informatie achterhouden.

Toegevoegd na 18 minuten:
De regering is wettelijk verplicht om het parlement te informeren over haar beleid. De regering moet verantwoording afleggen over het gevoerde beleid aan het parlement.

Zie ook artikel 68 van de Grondwet: "De ministers en de staatssecretarissen geven de kamers elk afzonderlijk en in verenigde vergadering mondeling of schriftelijk de door een of meer leden verlangde inlichtingen waarvan het verstrekken niet in strijd is met het belang van de staat."
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Dat kan wel en dat gebeurt zeer zeker ook. Sommige zaken worden geheim gehouden, als het bijvoorbeeld informatie is die de staatsveiligheid in gevaar kan brengen.
Nu met de onderhandelingen tussen PvdA en VVD laten ze ook het achterste van hun tong niet zien, want dan geven ze hun onderhandelingspositie weg.
Het streven is vaak wel openheid en transparantie voor zover dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wie je dat wijs maakt maar natuurlijk kan er en word er informatie achter gehouden.
Er word zo af en toe nog wel eens een ontdekking gedaan ook over informatie die die geheim is gehouden wat niet had gemogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het uitgangspunt van de vraag is niet correct, dat kan namelijk wel. Probeer er maar eens achter te komen hoeveel de beveiliging van de heer Wilders de belastingbetaler kost. Dat is in geen enkele officieel document van onze regering te vinden, althans: niet in een document dat wij kunnen inzien.
Computoon