Waarom slaan/trommelen de leden van de tweede kamer soms op de tafel?

Dit is meestal na een bijzonder betoog, voorstel of reactie.
Ik heb gekeken of ik het misschien uit de situatie zelf kan halen maar ook dat lukt niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.5K

Het beste antwoord

Dan is de trommelaar het eens met de betoger. Ze mogen geen applaus geven dan.

Toegevoegd na 10 minuten:
Even verder gezocht, applaus geven mag waarschijnlijk wel maar is niet gebruikelijk en wordt vervangen door de plechtigheidsroffel (één van de drie, zie hieronder).

De opkomst van de roffel

Tweede KamerIn de Tweede Kamer wordt steeds vaker op de bankjes geroffeld. Zou de kwaliteit van het debat dan echt vooruit gaan? Student politieke geschiedenis Quirijn Visscher heeft een andere verklaring: sinds de Fortuynrevolte in 2002 hebben emotionele uitingen een blijvende plaats gekregen in het politieke debat. En daarbij past dus ook geroffel.

Visscher deed onderzoek naar het geroffel en kwam tot de conclusie dat er drie soorten roffels bestaan:

De plechtigheidsroffel
De gezelligheidsroffel
De strijdroffel

De plechtigheidsroffel is een alternatief voor het applaus. Het betekent instemming met een vreugdevolle mededeling. Dan is de Tweede Kamer echt een instituut. De strijdroffel is recenter. Die is ongeveer ingevoerd met de komst van de LPF (Lijst Pim Fortuyn). Hij wordt gebruikt om bijval te geven aan een politicus die zich ergens hard voor maakt. De gezelligheidsroffel wordt gebruikt als er hilariteit is of als men de slappe lach heeft. Je moet je voorstellen dat Kamerleden urenlang vergaderen. Dan wil je nog wel eens melig worden.

http://www.debatblog.nl/2009/05/22/de-opkomst-van-de-roffel/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is applaus niet toegestaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat vond ik ergens, ik heb nav jouw vraag nog even dieper gezocht en bij de plechtigheidsroffel is het een alternatief voor het applaus ;-) Bedankt voor je vraag!

Andere antwoorden (1)

Dat is een imitatie van het Engelse Lagerhuis. waar men dat als blijk van instemming doet. Dit getrommel gaat dar vaak ook nog vergezeld van het roepen van : Hear! Hear!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vier jaar later stelde zijn opvolgster Van Nieuwenhoven voor meer naar het voorbeeld van de Duitse Bondsdag te roffelen op de bankjes en in navolging van de Britse parlementariërs meer ’Hear! Hear!’ te roepen. De Duitse roffel heeft het hier dus gewonnen van het Britse hear-geroep. http://www.debatblog.nl/2009/05/22/de-opkomst-van-de-roffel/ Het roffelen is dus juist Duits ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt!! Ik heb het leren kennen toen ik in de basiscursus van de Lufthansa zat, waar 'goede manieren' nogal heel erg belangrijk waren/zijn binnen het bedrijf - ze gaan héél vormelijk met elkaar om : dát was wennen!!!