In welke soort filosofie komt de term 'politieke haalbaarheid' voor?

Ik heb wel eens een maatregel voorgesteld, en kreeg als antwoord:"politiek niet haalbaar".

Waarschijnlijk wordt aan een of andere filosofie of filosoof gerefereerd. Maar die kan ik niet vinden. Bij Machiavelli, de grondlegger van de politicologie, komt deze term in ieder geval niet voor. Waar wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Neen er wordt niet gerefereerd aan een filosofie of filosoof.
Het is een nuchtere conclusie dat het er niet voldoende politieke steun is om een voorstel in een politiek orgaan, als bijvoorbeeld in de 2e Kamer, aan te nemen of af te wijzen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het gaat om het zogenaamde 'draagvlak', maar dan toegespitst op de tweede kamer, en vervolgens op de eerste kamer. Nou je het zegt! De eerste kamer heeft het feitelijke recht van veto. Mocht een wetsvoorstel hen niet bevallen, dan wordt het gewoonweg niet aangenomen onder 'niet repareerbaar'. Dus de TK zal vooruitdenken, en alhoewel er draagvlak is, het wetsvoorstel toch niet uitwerken. Dit is te bestuderen met de speltheorie. Ik denk, dat 'politieke haalbaarheid', dus toch wel heel wat ingewikkelder in elkaar zit.

Andere antwoorden (1)

deze term wil niets anders zeggen dan dat er geen politieke meerderheid voor te vinden valt.

in de Nederlandse politiek is het vooral een kwestie van samenwerken. zo kan een partij wel iets willen maar als de rest het niet wil gaat het niet door.

er is dan geen politieke haalbaarheid van het voorstel.