Wat is de Ba'ath-partij?

en wat hebben ze gedaan/doen ze?

(Graag een korte maar duidelijke uitleg)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

De Baath-partij is een politieke beweging actief in meerdere landen zoals Syrie, Jemen, Egypte, Irak en Soedan. Ze streven naar Arabische eenheid, met wat socialistische (volgens sommige bronnen communistische) trekjes.

In Irak was de Baath partij als enige partij aan de macht tijdens het bewind van Saddam Hoessein, en werd na de inval van de VS verboden. Er werd gedreigd met aanslagen als Saddam zou worden opgehangen. Later is dat verbod ingetrokken.

In Syrie is de Baath-partij actueel, omdat het daar ook de enige heersende partij is, en dus in principe verantwoordelijk voor al die moordpartijen o.l.v. Assad. Dat was ook de reden voor veel leden om uit de partij te stappen.

Hier kun je meer lezen:
http://nos.nl/artikel/238539-baathpartij-in-syrie-is-overal.html

Wil je er wat dieper induiken, lees dan dit artikel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ba%27ath-partij