Ja, van meerdere handelsorganisaties. Hier een lijstje. Maar wat precies een handelsorganisatie is, dat moet je zelf bepalen. Overal waar het woord "trade" in voorkomt, dat is wel duidelijk, en die G20, G24 en G77 dat lijken mij ook handelsorganisaties. Je kunt het lijstje dus zelf langer of korter maken. Handel is een heel ruim begrip, en als je vindt dat een organisatie die zich inzet, om de handel met arme landen te bevorderen, of als je vindt dat organisaties die meer met geld te maken hebben, zoals het IMF ook met handel te maken hebben, dan wordt de lijst veel langer.

Hier is Zuid Afrika o.a. bij aangesloten:
African, Caribbean, and Pacific Group of States (ACP Group)
Group of 20 (G-20)
Group of 24 (G-24)
Group of 77 (G-77)
International Chamber of Commerce (ICC)
International Trade Union Confederation (ITUC)
Southern African Customs Union (SACU)
World Confederation of Labor (WCL)
World Customs Organization (WCO)
World Federation of Trade Unions (WFTU)
World Trade Organization (WTO)

Dit is de bron:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/appendix/appendix-b.html
en daar kun je ook precies lezen, wanneer die organisaties zijn opgericht, en met welk doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja zeker, Zuid-Afrika is van een aantal handelorganisaties actief lid. Te weten : AGOA, COMESA, SACU en SADC.

AGOA = The African Growth and Opportunity Act
COMESA = Common Market for Eastern and Southern Africa
SACU = South African Customs Union
SADC = South African Development Community

Mocht U dieper in deze materie willen duiken, dan adviseer ik om de volgende weblink eens te bezoeken : www.trade.gov/mas/ian/referenceinfo/tg_ian_001874.asp