Mag je met een net verlopen Nederlands paspoort reizen naar Nederland vanuit het verenigd Koninkrijk?

Mijn paspoort verloopt 10 juni. Ik ben op vakantie in Schotland t/m 9 juni. Stel dat ik vertraging oploop en een of twee dagen later terugkeer. Kan dat op dit paspoort?

NB. Ik ga het paspoort sowieso wel verlengen voor de zomervakantie, maar vroeg me af of dit problemen zou kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat KAN problemen opleveren. Niet alleen bij de grenscontrole, maar ook is je paspoort een niet geldig identiteitsdocument meer. Dus formeel kan de luchtvaartmaatschappij je ook weigeren omdat je niet OFFICIEEL kan aantonen wie je bent. OOk kan je je niet meer identificeren en daarvoor kan je ook een boete krijgen.
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Overigens om dit soort problemen te voorkomen en om er zeker van te zijn dat een luchtvaartmaatschappij je meeneemt hebben sommige landen de eis dat je paspoort bij vertrek nog een bepaalde periode geldig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je kunt aantonen, dat jouw vertraging overmacht is, denk ik dat men wel een oogje toeknijpt, maar formeel ben je in overtreding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel moet je dan bij de ambassade een vervangende paspoort halen in de land waar je zit, maar tegenwoordig is de controle aan de grenzen binnen europa minimaal en word niet altijd goed gecontroleerd en zal je best de grens overkomen.(dit geld niet als je met vliegtuig gaat maar met boot of auto)