Als iemand overleden is, wie geeft dat dan door aan de gemeente?

12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al geantwoord zal de begrafenisondernemer dit doen. De gemeente zal het doorgeven aan diverse instanties.
De gemeente zal een bericht van overlijden afgeven, met een aantal kopieën, deze heb je nodig voor verschillende dingen, zoals het opzeggen van abonnementen en het aanvragen van bv een nabestaande uitkering. Soms vraagt men om een bewijs van de notaris, ga hier niet te snel in mee, dit is nogal prijzig en als er geen testament is vaak helemaal niet nodig.Dit is uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je moet wel de uitvaartverzekering bellen, als je die hebt.

Het beste antwoord

Aangifte van overlijden moet gedaan worden in de gemeente van overlijden.
De aangifte van overlijden kan worden gedaan door de uitvaartverzorger of iemand anders (een familielid of een vriend). Hierbij moet de Verklaring van Overlijden worden overgelegd.

Het vaststellen van de overlijdensoorzaak is voorbehouden aan een arts. Bij iedere overledene moet lijkschouwing plaatsvinden. Dat doet de behandelend arts of de gemeentelijke lijkschouwer.
Verklaring van Overlijden
De arts die de lijkschouwing heeft gedaan, geeft de Verklaring van Overlijden af. Daarin staat onder meer of de overledene een natuurlijke dood is gestorven. De Verklaring is nodig om van de gemeente toestemming te krijgen voor het begraven of cremeren van de overledene. De gemeente geeft ook een uittreksel uit het overlijdensregister af.
U doet een aangifte van overlijden bij de gemeente waarin de persoon is overleden.
Er is geen vaste aangiftetermijn, maar in verband met de termijn waarbinnen de begrafenis of crematie moet plaatsvinden, moet doorgaans binnen vijf dagen na de dag van het overlijden aangifte worden gedaan.

Als een persoon overlijdt en er geen nabestaanden zijn die opdracht geven tot begraven of cremeren dan wordt hier in de meeste gevallen door de politie of het uitvaartcentrum melding van gemaakt bij de gemeente. De gemeente onderzoekt of zij opdracht tot begraven moet geven of dat er familie of nabestaanden zijn.

Op basis van bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek hebben familieleden een verzorgingsplicht. Dit houdt in dat zij verantwoordelijk zijn voor het geven van opdracht tot begraven of cremeren en voor de kosten die daaraan verbonden zijn.

Pas als uit onderzoek blijkt dat er geen familie of nabestaanden zijn zal de gemeente uit oogpunt van volksgezondheid opdracht geven tot begraven. De gemeente zal altijd onderzoeken of de uitvaartkosten verhaald kunnen worden op de nalatenschap. Als op een later moment blijkt dat er toch familie of nabestaanden zijn dan zal de gemeente de kosten op hen verhalen.

Nabestaanden kunnen weigeren om opdracht te geven tot begraven of cremeren. Hiervoor moeten zij wel bewijzen dat er afstand is gedaan van de nalatenschap. Hiertoe moet een Akte van Verwerking, afgegeven door de Rechtbank, worden overgelegd.

Familieleden met een zorgplicht blijven toch verantwoordelijk voor de uitvaartkosten.

Wanneer de nabestaande opdracht geeft tot begraven of cremeren, dan accepteert zij niet gelijk de erfenis of eventuele schulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (4)

Dat kan de nabestaande zelf doen, maar je kan het ook overlaten aan de uitvaartverzorger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En stel dat een hele gemeenschap wordt weggevaagd. Bijvoorbeeld door de atoombom op Hiroshima?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen staat vrij.
ronron1212
12 jaar geleden
Dan stellen de autoriteiten de dodoenlijst op en melden hen af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, stel dat de duitsers Rotterdam weer bombarderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, en hoe weet je dan zo precies wie er op dat moment op die plek aanwezig waren? Ja platje, stel nou dat ik daar op kamers zit en niemand laat weten dat ik even een bezoekje ga brengen bij mijn vriendin. Door het bombardement ligt daarna alles stil en ga ik ergens in een hotel een paar dagen liggen. Heel Rotterdam weg, ik leef nog maar iedereen denkt dat ik dood ben. Durf niet te stellen dat zoiets niet onmogelijk is. Lijkt me best irritant om dan terug te komen in het nationaal register:P (wss paspoort weg.. alles weg, je staat als "dood")
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bartmill: dit is een heel ander onderwerp.
Stel hiet een aparte vraag over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wijkt af van de vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag discussiëren ook al niet meer. pff..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Discusieren mag altijd maar een discussie houdt nooit op als we allemaal blijven "Ja maar als........".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + trouwens voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Bart, GV is geen (discussie)forum, zie de richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zoiets kleins als dit nog niet meer mag kun je net zo goed de reacties weg laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag in de reacties zeker wel discuseren hoor. Daar zijn de reacties voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar dus niet. Ik stop er wel over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Goeie Vraag is geen discussieforum, chatbox of marktplaats." Dit staat in de richtlijnen van Goeie Vraag. Ik denk, Platje, dat je wel over vraag gerelateerde onderwerpen mag discussieren, maar niet binnen een vraag een ander anderwerp ter discussie mag stellen. Maar misschien interpreteer ik verkeerd. Dan hoor ik het graag.
Bart: nieuwe vraag??
Meestal doet de uitvaartverzorger het, omdat je als nabestaande genoeg aan je hoofd hebt (behalve verdriet ook het uitzoeken van een kist, regelen van een dienst, het uitzoeken van rouwkaarten en versturen etc. etc.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.
+1
Dat mag in principe iedereen doen. Je hoeft geen familie te zijn. Desnoods de buurman.

Maar meestal doet een directe nabestaande dat of de uitvaartondernemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal door het uitvaartsbedrijf worden gedaan, ook zijn er ziekenhuizen die meldingen doorgeven. Dit vooral door de verschillende digitale koppelingen.