Kan ik mijn betaalde leges terug vorderen ?

Gemeenten mogen geen leges heffen voor de verstrekking van een identiteitskaart. Dat heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald. Volgens de raad is de geldende identificatieplicht voor de meeste mensen de enige reden om een identiteitskaart aan te vragen. Het belang van de overheid bij de kaart is daarmee groter dan het belang van de burger.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet geschoten is altijd mis maar ga er niet vanuit dat ze ook maar 1 cent gaan betalen zonder dat een rechter ze daartoe dwingt.

Antwoorden (4)

Nee die wet geld pas vanaf vandaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1: allereerst is het geen 'wet' maar jurisprudentie die de interpretatie van gemeentes ten opzichte van een wet onjuist verklaart (de gemeenten vonden dat ze leges mochten vragen omdat de identiteitskaart voor individueel voordeel was, de Hoge Raad vond dat de identiteitskaart vooral in het voordeel van Het Rijk was en daarom mogen geen leges gerekend worden). Ten tweede werkt het voor iedereen met terugwerkende kracht, maar er geldt wel dat je binnen de bezwaartermijn (zes weken na aanvragen van de identiteitskaart) bezwaar gemaakt moet hebben. Daarom is de terugwerkende kracht in dit geval maar 6 weken.
Dit kan alleen als je tijdig bezwaar hebt gemaakt nadat je de leges moest betalen.

De bezwaartermijn is zes weken. Als je je kaart dus langer dan zes weken geleden aangevraagd hebt dan is je bezwaartermijn verlopen en kan je de leges niet terugvorderen.

Je maakt bezwaar bij de instantie die de identiteitskaart heeft uitgegeven. Dat is meestal het college van B&W in jouw gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dat hangt er vanaf wanneer je de ID kaart heb gehaald. Is het minder dan zes weken geleden? Dan direct bezwaar aantekenen tegen de heffing van de leges voor de id-kaart. Uiteraard bewijzen bijvoegen en verwijzen naar de uitspraak van de hoge raad.
Als het meer dan 6 weken geleden is, hangt het af van de gemeente of ze hun burger de leges voor id kaarten terugstorten. Ook dan kan het de moeite lonen om alsnog een bezwaarschrift in te dienen, ondanks dat de termijn van zes weken is verstreken.
Er zijn ook gemeente die automatisch het geld terugstorten bij id kaarten die na 7 oktober 2010 zijn afgegeven. Bij je eigen gemeente kan je dit navragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik mijn geld terug vorderen van mijn identiteitskaart,
die ik 2weken geleden betaalt heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stuur een brief naar de gemeente dat je bezwaar maakt tegen de betaling van je id, dan heb je kans dat je je geld terug krijgt, zet jouw antwoord bij de reacties, want jouw antwoord is geen antwoord op de vraag