Alle landen hebben een begroting, met de inkomsten en uitgaven. Op het moment dat blijkt dat er een tekort is in de begroting geven de overheden obligaties uit. Obligaties zijn in feite leningen tegen een bepaalde rente.
Aan het eind van de looptijd moeten deze weer afgelost worden.
Ook kunnen landen een begrotingsoverschot oplossen door dit overschot te gebruiken om obligaties van andere landen te kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op het moment dat je zo'n obligatie uitgeeft heb je de plicht om het af te lossen en dus een schuld aan de koper van de obligatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat alle grieken Met hun 40ste met pensioen gingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle landen hebben een schuld, belasting is niet genoeg om alle overheidsuitgaven te bekostigen, wegen aanleggen kost bijvoorbeeld al miljoenen, en dat is nog maar een klein deel van alle uitgaven. Om toch wegen aan te kunnen blijven leggen laat de overheid een schuld groeien, totdat die te groot wordt zoals in griekenland nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel door meer uit te geven dan er binnenkomt. En dat er te weinig binnenkomt, komt deels door corruptie, vriendjespolitiek en een slechte belastingmoraal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een passief beleid te voeren en in zee te gaan mee banken/financiële instelling (zoals Goldman Sachs, Deutsche bank) die Griekenland een dubieuze financiële constructie hebben aangemeten en Griekenland en ook veel ook Italiaanse overheden hebben hier geld aan 'verdiend'. En nu stort de economie inelkaar en dan kosten die constructies de overheden heel veel geld en dan moeten de Griekse/Italiaanse overheden moet de billen bloot voor Europa.
Terwijl de Deutsche bank en Goldman Sachs nu gouden tijden beleven.