Van koninkrijk tot republiek, van Europese Unie tot Arabische Liga, van tsunami tot massamigratie. Zo breed als het vakgebied is, zo breed is ook de bacheloropleiding Politicologie.

Je verbaast je bij internationale betrekkingen over wat landen gezamenlijk doen om terrorisme de wereld uit te helpen. Je verdiept je in Europa en ontdekt waar de macht van ‘Brussel’ begint en die van lidstaten ophoudt. Je duikt in de wereld van de ngo’s en leert hoe organisaties als Greenpeace politieke besluitvorming proberen te beïnvloeden. En je kunt stage lopen bij Kieskompas, een initiatief van de VU, en zo meewerken aan het analyseren van stemgedrag bij verkiezingen wereldwijd.

Tweede Kamer, Europese Unie en wereldmacht
In de bachelor Politicologie kijk je verder dan Nederland. Je vergelijkt nationale politieke systemen met elkaar en staat stil bij de verdeling van macht. Wie heeft het op wereldschaal eigenlijk voor het zeggen? De Verenigde Staten van Amerika, de Europese Unie, China of de Verenigde Naties? Je leert politieke processen op een wetenschappelijke manier te analyseren en te verklaren. En je bestudeert de achtergronden van onderwerpen die je dagelijks tegenkomt in de krant of op tv.

Als politicoloog heb je goede kansen op de arbeidsmarkt. Je komt terecht in het bedrijfsleven, bij non-profitorganisaties of bij de overheid, als journalist, beleidsmedewerker, manager, onderzoeker of adviseur.
fremar