Waarom wordt veen in Nederland niet ingeënt tegen b.v. mond- en klauwzeer?

Als het zo is, dat dan vee, vlees of melkprodukten niet meer naar het buitenland kunnen worden geëxporteerd, kunnen we die produkten niet in eigen land afzetten? Zijn er echt geen landen die dat kunnen gebruiken? Zij hebben toch ook belang bij die inenting? Dan komen er toch geen ziektes van? Beter gezonde produkten dan besmette produkten.

Toegevoegd na 1 minuut:
veen moet vee zijn.

Het beste antwoord

Het heeft te maken met het aantonen van de gezondheid van de dieren. Stel je hebt pfeiffer gehad. Daardoor heeft je lichaam antistoffen aangemaakt tegen die pfeiffer. Als je vervolgens een bloedtest afneemt is aan de antistoffen in het bloed te zien dat je drager bent geweest van deze ziekte. Je word dan eigenlijk gewoon, kort gezegd, positief getest.
Hetzelfde is aan de hand als dieren worden ingeënt met MKZ. Ze hebben de ziekte niet -meer- maar worden bij bloedonderzoek positief getest. Er valt door de kopers van het vlees daardoor moeilijker vast te stellen of dit nu wel of niet een gezond dier is (ze gaan niet 1 voor 1 bij elk dier kijken of die nu wel of niet symptomen draagt) en daardoor is het vlees niet te verkopen en economisch niets waard.
Natuurlijk zou een inentingsbewijs ook kunnen aantonen dat ze die ziekte nu eenmaal niet kunnen hebben maar dat is, vooral in andere landen, niet aanvaardbaar. Er is hier allang discussie over, hopelijk komt er een oplossing voor want veel dieren lijden hieronder, alsook de veeboeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Inenten is toch een preventieve aangelegenheid? Als kinderen ingeënt worden tegen difterie, dan is dat om te voorkómen dat kinderen difterie krijgen. Op het moment van de inenting is er nog geen sprake van difterie. Volgens mij is dat ook zo bij inenting van vee tegen mond- en klauwzeer.

Andere antwoorden (3)

Omdat zonder ineentig het vlees ten alle tijden niet besmest is en je er dus een betere prijs voor krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk maar door Europese regelgeving enz niet toegestaan waarom omdat na inenting antistoffen ontstaan ,en de test kan dan mogelijk geen onderscheid maken in vee die ziek zijn en de groep die niet ziek is maar wel antistoffen heeft ,,het is al lang achterhaald en heeft enorm veel dieren leed veroorzaakt heel triest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is omdat een aantal landen weigeren vlees in te voeren dat ingeënt is..

Het is dus een kwestie van geld dat Nederland en ik meen zelfs ook Europa dat verbiedt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Nederland heeft toch een eigen verantwoordelijkheid? Als men wil enten dan doet men dat toch? Of krijgt men dan met de strafrechter te maken i.v.m. strijd met de Europese regelgeving?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste redenen zijn, naar mijn mening, de economische gevolgen die een inenting tot gevolg zouden hebben. Als men 'ons' vlees weigert te kopen omdat de kwaliteit door de inenting zou zijn aangetast/verminderd..willen de veehouders wel van de inenting afzien. Zoals ik al aangaf, vermoed ik dat Europa de inenting trouwens ook verbiedt. Dat weet echter ik niet zeker. In elk geval is het zo dat, als een land tegen de wil van Europa in wèl inenting zou toestaan, ons land zwaar beboet zal worden.. De eigen verantwoordelijkheid op het gebied van de wetgeving van Europese lidstaten wordt langzamerhand aan Europa afgestaan..waarna men een steeds groter zaken dus niet meer zelf mag bepalen. Groet, Ton