Op zich zijn het begrippen met vrijwel dezelfde betekenis. Rijke landen helpen arme landen met geld. Toch is er een nuanceverschil.

Bij ontwikkelingshulp wordt er gewoon een som geld overgemaakt: kijk maar wat je ermee doet!

Bij ontwikkelingssamenwerking gaat er een organisatie naar het land toe en werkt daar samen met lokale organisaties. Om deze samenwerking te betalen wordt gebruik gemaakt van geld uit de pot voor ontwikkelingssamenwerking.

Het idee is dat in het laatste geval de hulp effectiever is omdat er iets blijvends wordt opgebouwd en de kennis in het land zelf achterblijft. Het uitgangspunt van ontwikkelingssamenwerking is dat het land dat geholpen wordt op den duur de steun van de rijke landen niet meer nodig heeft.

Bij het slechts overmaken van een som geld verdwijnt dit vaak in (corrupte) zakken of wordt er al rekening mee gehouden in de begroting en wordt een land dus 'hulpverslaafd'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ontwikkelingshulp valt te denken aan het helpen met geld, middelen en kennis van een land of streek zodanig dat de mensen daar het wat beter krijgen. Bij ontwikkelingssamenwerking wordt er met landen of streken samengewerkt om er voor te zorgen dat het "armere" land op eigen benen kan staan. De bedoeling is dat er een situatie van wederzijdse afhankelijkheid ontstaat, dus een situatie waarbij beide landen elkaar straks nodig hebben voor hun ontwikkeling.
Helaas is de praktijk anders. Onder het mom van samenwerking wordt er hulp gegeven en wel dusdanig dat het armere land er steeds afhankelijker van wordt. Het doel, om een wederzijdse afhankelijkheid te scheppen, wordt vaak niet nagestreefd laat staan gehaald. De beweegredenen van Nederland bijvoorbeeld om aan "ontwikkelingssamenwerking" te doen is mij onduidelijk. Totnogtoe heb ik de indruk dat Nederland aan ontwikkelingshulp doet om die als opgepoetst visitekaartje te gebruiken naar de rest van de wereld. Jammer, heel jammer.