De overheid zorgt ervoor dat er scholen, snelwegen, bibliotheken, parken, bruggen, spoorwegen en nog veel meer worden gebouwd. Daar hebben we allemaal profijt van, en dat is dus een goede investering. De overheid heeft daar alleen niet genoeg geld voor, en daarom wordt er geld geleend. De overheid heeft dan een schuld en die moet worden afgelost, en er moet rente over worden betaald.

Er gebeurt precies hetzelfde, als jij een mobieltje wilt kopen en je hebt er het geld niet voor. Je leent dan geld, en je hebt dan een schuld. Je moet er rente over betalen, dus je mobieltje wordt eigenlijk iets duurder.

Staatsschuld is geen enkel probleem; de voordelen zijn groter dan de nadelen. De burgers hebben alvast de voorzieningen die ze nodig hebben, en goede voorzieningen is goed voor iedereen.

Een persoonlijke schuld hoeft ook geen probleem te zijn. Als je een mobieltje koopt op de pof en je hebt een goed salaris, dan is dat ook helemaal niet erg. En als iemand geld leent voor zijn huis (een hypotheek) is dat al helemaal geen probleem; niemand kan zomaar 300.000 Euro betalen voor een huis. Het bezit van het huis heft het nadeel van de lening op.

Problematisch wordt het pas, als de overheid veel te veel leent, en daarom heel veel rente moeten betalen. Want in dat geval is het jammer, omdat je met het geld dat je aan rente moet betalen veel betere dingen had kunnen doen.
Dat geldt ook voor particulieren; als ze teveel gaan lenen, vooral zaken als een auto of vakantie, dan worden op een gegeven moment je schulden en ook de rentebedragen zo hoog, dat je vastloopt.

Griekenland heeft zo'n hoge staatsschuld, dat het land letterlijk vastloopt. Ze kunnen de schulden niet meer terugbetalen, en daarom wordt Griekenland nu geholpen door landen met een lagere staatsschuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De staatsschuld of overheidsschuld omvat het totaal van de schulden van de centrale overheid, de niet-centrale overheden (provincies, waterschappen, gemeenten) en de wettelijke sociale verzekeringsinstellingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betekent staatsschuld?

Hieronder vind je 7 betekenissen van het woord staatsschuld.

1. staatsschuld
` staats - schuld de -woord staatsschulden de schuld die een staat heeft, meestal in de vorm van terug te betalen leningen

2. staatsschuld
is de schuld die de overheid (de staat) heeft aan derden (het publiek). De laatste jaren heeft de overheid overwegend op de kapitaalmarkt geleend. Monetaire financiering is niet meer toegestaan, in verband met de komst van de EMU. De staatsschuld is verdeeld in sc

3. staatsschuld
Bruto: het totaal van alle geldelijke leningen (vaste en vlottende schuld) ten laste van de Staat.
Netto: bruto staatsschuld, minus de op korte termijn opeisbare vorderingen van de Staat.
Vlottend: leningen met een oorspronkelijke looptijd van twee jaar of minder.
Vast: leningen met een oorspronkelijke looptijd van langer dan twee jaar.

4. staatsschuld
schuld van de overheid omdat ze meer uitgaf dan ontving

5. staatsschuld
De `staatsschuld` of `overheidsschuld` omvat de schulden van de centrale overheid, de deelstaatoverheid, de lagere overheid en de wettelijke sociale verzekeringsinstellingen. Technisch gezien is de tweede naam correcter dan de eerste, daar de staatsschuld officieel een naam is voor enkel de schuld van het Rijk.

6. staatsschuld
De totale schuld van de overheid. Anders gezegd: het totaal aan uitstaande leningen van de overheid. Engels National debt

7. staatsschuld
1) Geldschuld van een staat 2) Nationale schuld 3) Openbare schuld 4) Overheidsschuld 5) Schuld die de staat heeft.