Hoe komt een nieuwsbedrijf bijv. NOS, nu.nl, AD aan informatie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door mensen op te zoeken. Door stiekm af te luisteren en te filmen.door mensen af te kopen en het nieuws weer verkopen etc tec

Antwoorden (2)

Van de persbureaus komen de nieuwsberichten vandaan. Zij leveren het nieuws van over de hele wereld in een constante stroom aan. Het grootste Nederlandse persbureau is het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau).
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En natuurlijk komen ze ook aan hun informatie via hun eigen journalisten.
walter
7 jaar geleden
En daarom zie je ook vaak op nieuwssites en bij het journaal dezelfde berichten met soms dezelfde tekst/woordkeuze voorbijkomen.
Antoni
7 jaar geleden
Reuters is een van de bekendste buitenlandse persbureaus.
Dat kan komen van meerdere interne en externe bronnen:

Extern

Persbureau's
Andere (buitenlandse) media
Internet (en sociale media)
Persberichten van organisaties zelf (denk aan feesten of evenementen)

Intern (of ingehuurd)

Eigen journalisten en reporters op locatie
Freelance journalisten
Columnschrijvers
Ingezonden stukken/tips van lezers of kijkers

En dan zijn er vast nog wel meer bronnen van informatie. Je kan overigens bij elk krantenartikel zien wat de bron is, staat in kleine lettertjes onderaan het bericht.