op de nieuwe Kentverpakking staan geen nicotine, teer gegevens meer, mag dat en waarom doen ze dat? Ik wil Kent mijn bezwaar laten weten, hoe en waar

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Dat mag, en sterker nog: dat moet. Dit is het gevolg van de Herziene EU-richtlijn inzake Tabaksproducten die in 2014 werd goedgekeurd en dit jaar in de meeste lidstaten wordt doorgevoerd. Een van de nieuwe regels is dat op de verpakking informatie moet worden weergegeven om te stoppen met roken, en deze informatie vervangt de vermelding van de hoeveelheid teer, nicotine en koolmonoxide.
Je zult het dus ook bij andere merken (gaan) aantreffen, en het heeft geen nut om daartegen bezwaar te maken bij de fabrikant. Want die moet zich aan deze regels houden.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Informatie om te stoppen met roken vervangt niet de vermelding van de hoeveelheid teer, nicotine en koolmonoxide.
Alleen de tekst: "Tabaksrook bevat meer dan 70 stoffen die kanker veroorzaken". vervangt de TNCO-etikettering.
De eerdere TNCO-etikettering ( Teer, Nicotine en CO (koolmonoxide)) is komen te vervallen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de TNCO-etikettering misleidend is omdat de consument hierdoor de indruk krijgt dat sommige producten minder schadelijk voor de gezondheid zijn.
De TNCO-etikettering moet worden vervangen door de vermelding als informatieve boodschap:
"Tabaksrook bevat meer dan 70 stoffen die kanker veroorzaken."
Aangezien de nieuwe informatieve boodschap de werkelijke gevolgen voor de gezondheid van roken beter weergeeft dan een kille opsomming in teergehaltes is het niet verstandig om bezwaar te maken bij de sigarettenfabrikanten.
Bovendien moet er nog een extra informatieve slogan aan worden toegevoegd, welke de sigarettenfabrikanten zelf mogen bedenken. Pakjes sigaretten moet balkvormig zijn zodat de gecombineerde gezondheidswaarschuwingen goed zichtbaar zijn.

De nieuwe regels gaan dus veel verder dan de vroegere TNCO vermelding.

Toegevoegd na 5 minuten:
Producten die vóór 20 mei 2016 op de markt zijn gebracht, mogen tot 2017 in de EU worden verkocht.