Wat wordt er naast station Utrecht Centraal gebouwd?

Naast station Utrecht Centraal, aan de centrumzijde, was tot voor kort een groot bus- en taxistation. Dat is nu vernietigd.

Er wordt nu iets nieuws gebouwd - maar wat?

Bijkomende vragen:
--  Wanneer is het klaar?
--  Komt er weer een busstation nabij CS aan de centrumzijde?

Cryofiel
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij Utrecht Centraal geldt: -er wordt ALTIJD gebouwd - eender wat!
-het is NOOIT klaar!
-er komt weer een busstation aan centrumzijde en als die gereed is, verhuist alles naar de Jaarbeurszijde! (is zo mijn inschatting...)
ronron1212
7 jaar geleden
@freekfluweel inschatten?
Cryofiel er wordt al jaren verbouwd aan het centraal station er is een nieuw stadhuis gebouwd het station wordt verbouwd en de hele omgeving wordt verandert
http://cu2030.nl/pagina/alle-projecten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb begrepen dat dit weer een plek wordt voor bussen, maar wel met minder taxi's. Of het waar is??? De tijd zal het leren.

Antwoorden (1)

"Op 2 juli [2016] gaat busstation Centrumzijde voor een periode van circa anderhalf jaar dicht om te worden verbouwd tot bus- en tramstation voor de Uithoflijn. De buslijnen verhuizen dan naar de twee busstations aan de westkant van het station: het busstation Jaarbeurszijde en het tijdelijk busstation Jaarbeursplein."

en

"De grote verbouwing aan het busstation aan de centrumzijde van het Centraal Station gaat anderhalf jaar in beslag nemen. Tijdens de duur van deze verbouwing vertrekken alle bussen vanaf de Jaarbeurskant van het station."

is te lezen op http://www.nu.nl/utrecht/4239481/verbouwing-busstation-centrumzijde-gaat-anderhalf-jaar-duren.html.

"In eerste instantie zouden er een klein aantal lijnen aan de centrumzijde aangehouden worden. Door ook deze lijnen naar de westkant te verplaatsen ontstaat er aan de centrumkant nu voldoende werkruimte voor de bouw van het nieuwe gecombineerde bus- en tramstation, de bouw van de Uithoflijn zelf, het Platform, het nieuwe Stationsplein met fietsenstalling en de Moreelsebrug. Daarnaast worden in dezelfde periode diverse kabels en leidingen verlegd."

is te lezen op https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuwsberichten/@306289/verbouwing/

"Bovenop het busstation aan de centrumkant van Utrecht Centraal komt een zogeheten microcity. In het gebouw, dat Het Platform gaat heten, komen koop- en huurwoningen, horeca, openbare terrassen en voorzieningen zoals een sportschool. Onder het gebouw komt een tram- en bushalte.

"Het wordt een stad in een stad", zegt de Utrechtse wethouder Victor Everhardt. Hij zegt dat het Utrechtse centrum met het gebouw een stukje groter wordt. "Het gebied met 18.500 m2 wordt onderdeel van de Utrechtse binnenstad." Het gebouw, dat eerder de naam Zuidgebouw droeg, wordt zo'n 45 meter hoog."

en

"In 2018 moeten het gebouw en de bus- en tramhalte klaar zijn. Dan is ook de naastgelegen fietsersbrug gereed. Tegelijkertijd wordt ook gebouwd aan een mega-fietsenstalling en het Stationsplein Oost. Aan de kant van het Smakkelaarsveld komt ook een nieuw gebouw tegen het spoor aan."

is te lezen op http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1406983/microcity-boven-busstation-centrumzijde-utrecht.html.
Antoni