Onbeperkt vasthouden voor 215 euro openstaande boete?

Hallo allemaal,

afgelopen weekend heb ik te horen gekregen dat mijn broer is opgepakt wegens een openstaande geldboete van 215 euro. Tuurlijk is het stom van hem en had hij maar moeten betalen. Maar ik heb info ingewonnen bij de desbetreffende gevangenis over de regelgeving en het zit zo: Als mijn broer niet betaalt dan kunnen ze hem maximaal 14 dagen vasthouden, [u][b]per keer![/b][/u] De agent in kwestie zei dat wanneer ze kromme zin hadden of lullig wilden doen dat ze mijn broer dan na 14 dagen aan de voordeur weer in hechtenis kunnen nemen voor 14 dagen en op het aantal keren dat ze dit mogen doen zat geen maximum aan verbonden. Concreet betekent dit dus dat ze je voor 215 euro openstaande boete onbeperkt kunnen vasthouden met een maximum van 14 dagen per keer. Sorry hoor maar dit gaat mij te ver, het is natuurlijk makkelijk om het geld te betalen en klaar is kees maar ik wil hier verder mee gaan. Als je tegenwoordig beter iemand kan omleggen dan dat je een boete hebt openstaan (dan heb je tenminste een max gevangenisstraf), dan moet er toch echt wat veranderen in NL. Wie heeft hier ervaring mee?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Artikel 24c lid 3 Wetboek van Strafrecht: De vervangende hechtenis beloopt ten minste één dag en ten hoogste 1 jaar. Voor elke volle 25 euro boete wordt niet meer dan 1 dag opgelegd. Bij een werkstraf geldt overigens de regel: 2 uur werken is 1 dag zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat niet om vervangende hechtenis in dit geval maar om gijzeling.
Wat de politie nu doet is het volgende. In het kader van de 'Wet Mulder' heeft Justitie op een bepaald moment dat een bepaald persoon 'gegijzeld' mag worden. Dit gebruikt Justitie als uiterste poging om de persoon alsnog te dwingen om het geld alsnog te betalen...

De Politie mag binnen de 'Wet Mulder' een persoon in principe oneindig blijven gijzelen. Het openstaande boetebedrag moet gewoon betaald worden aan de CJIB als je wilt dat hier een einde aan komt...

Met die 14 dagen gijzeling wordt de boete NIET ingelost, zoals eerder gesuggereerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 maar er staat per openstaande boete 7 dagen max. en geen 14. als het om gijzeling gaat. het is inderdaad geen vervangende hechtenis waardoor een boete word afbetaald. ze kunnen het gijzelen net zolang herhalen tot je betaald hebt. het is een kromme regel want als het om een bedrag gaat wat je niet zomaar neer kunt tellen, kun je als je in de gevangenis zit al helemaal niet betalen van die 10 euro per week. dan rekenen ze dus op de familie en vrienden dat die komen betalen.
mijn ex heeft dat ook gehad en die heeft het uitgezeten die 2 weken en toen had hij ook zijn boete uitgezeten:dus gezeten en boete kwijtgescholden......raar hoe ze dat tegen je zeggen...misschien overal anders?wat je wel kunt doen is buro voor rechtshulp bellen of langsgaan,het is gratis en ze hebben dat het juiste antwoord voor ook jouw probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is dus wel verschil: als je gegeijzeld bent (dat kunnen jij en ik een ander ook aan doen), dan kan de gegijzelde eten buiten de poort bestellen. Bovendien komt het niet op je strafblad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fout! de gegijzelde moet hetzelfde regime volgen als de andere gedetineerden en word gewoon behandeld als gevangene. tenzij het maar om 1 boete gaat. maar ook dan zit je in het hvb bijvoorbeeld en niet op het politiebureau ofzo. als je 20 boetes hebt en dus 20 weken gegijzeld gaat worden, hoor je zelfs bij de langgestraften en zit je gewoon bij levenslanggestrafte moordenaars. zelfde behandeling zelfde regime!
Klopt, krom krom krom... Je bent op het ene moment een eerzame burger en op het nadere moment heb je totaal niets te zeggen... Angst zaaien is dat en is zo onbeschrijfelijk pijnlijk...

Ik wens dat je broer snel van die horror af is, want het is gewoon horror en terreur van de politie...

IK heb vele en vele voorbeelden, maar ik deel ze niet met iedereen hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
politie doet het in opdracht van het cjib/justitie en draagt je gewoon over aan gevangenis, beetje afhankelijk om hoeveel boetes het gaat. het klopt wel het is horror. ook ik kan er hier een boek over schrijven, groot drama zelfs, maar doe het ook niet zomaar.