Hier in Nederland wil iedereen een tuin op het zuiden, we zijn gek op het zonnetje
In veel andere landen zitten de mensen vaak binnen of in de schaduw.
In de zon zitten is heerlijk in het voor en najaar maar in de zomer is dat meestal niet zo.
Dan zie je overal de parasols komen en de zonnebrillen.Zo heeft een tuin op het noorden zeker zijn voordelen
In een tuin op het zuiden kijk je tegen het licht in, een tuin op het noorden kijk je met het licht mee, dat is veel pretigger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

hangt er vanaf wat je wilt.

En tuin op het noorden [Op het noordelijk halfrond zoals in Europa het geval is!] zal relatief weinig zon krijgen. De zon komt op in het oosten, draait via het zuiden en gaat onder in het westen. Dus je tuin zal in de schaduw van het huis blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wordt dit inderdaad gezien als negatief omdat je weinig zon zal hebben in de tuin.

Het beste is een tuin op het zuiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tuin op het zuiden is voor de meeste mensen favoriet, ik heb er het liefst een op het zuid westen zodat je ook altijd ergens schaduw hebt.

Een tuin op het noorden lijkt me niet geweldig en geeft ook een minder mooie lichtval in de woonkamer (aannemende dat deze aan de tuin grenst).
14 jaar geleden
Voor de verkoopbaarheid van een woning is het absoluut negatief. Mensen willen het liefst de tuin op het zuiden zodat ze zoveel mogelijk zon krijgen.

Mensen die echter een hekel hebben aan zon, warmte en zomer zullen het echter prettig vinden om geen zon in de tuin te hebben.

Overigens is het voor tuin- en bloemenliefhebbers ook prettiger om een zonnige tuin (dus een op het zuiden) te hebben. De meeste bloeiende planten vinden zon prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er ook aan hoe groot de tuin is.. Als je een klein tuintje hebt is een tuin op het noorden niet fijn lijkt me. Het huis blokkeert de zon constant. Als je een grote tuin hebt, heb je misschien zomers wel een koel gedeelte net achter het huis en verder vanachter gewoon zon... Dan is het juist wel een voordeel om ook een schaduw gedeelte te hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tuin ligt op het noordoosten. Dat vind ik persoonlijk prima. Er is inderdaad niet de hele dag zon (voor zover die in Nederland schijnt), maar het voordeel is, dat je na drie uur, half vier, lekker in de tuin kan zitten zonder gedoe met parasols en zo. Als ie helemaal op het noorden ligt, beperkt dat een beetje je keuze voor de beplanting, maar er zijn genoeg planten die het in de schaduw ook goed doen (Hosta, Clematis, Hortensia, , Anemoon, Akelei, Rhododendron, ...)
En als jij ze dan met een zonnig humeur verzorgt komt het best goed met je tuin op het noorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan in welk opzicht? Als je niet van zon houdt is het perfect! Als je je huis wilt verkopen is het echter een absoluut minpunt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is relatief, in welk verband moet ik de vraag zien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst even weten wat voor planten wil je eventueel hebben ? (kleur van bloem en blad ) verder zal hij na een bui wat langer nat bliijven en alle dingen sneller groen uitslaan, maar .. als je graag meer licht in je tuin wil dan is een tip om de omheining licht op te schilderen een goede oplossing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel onkruid en mos op schaduwrijke plekken, en er goeien heel weinig planten en bloemen. mischien heb jij een erker aan de voorkant van je huis? dan kan het binnen flink warm worden als de zon schijnt, je vind warmte wel leuk maar toch niet als het dagen in je huis blijft hangen? maar als jij in de zomer in de schaduw wil zitten, moet je dat vooral doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niks liever willen ; weinig zon, veel schaduw, laagste temperaturen ; heerlijk. Jammer genoeg heeft het op de een of andere manier niet de voorkeur ; een tuin op het zuiden schijnt het helemaal te wezen. Ik moet er persoonlijk niet aan denken. Ik heb mijn voorgevel al op het zuiden, en in het beschutte hoekje is het op een warme zomerdag voor je het weet tegen de 50 graden (!!!!!!) dus tel uit je winst.....

Het is een beetje hetzelfde denk ik als al die mensen die beweren dat ze zo van de zomer houden ; en moet je ze horen klagen als het 30 graden is. Jaja......

Een nadeel van een tuin op het noorden is dat niet alles er even goed wil groeien, en je kunt veel last krijgen van mos / groene aanslag. Er tussenin is eigenlijk het best ; een tuin op het Oosten. Heeft de hele dag door plekken met schaduw EN met zon (mits de tuin groot genoeg is natuurlijk, op 4x4 meter zal dat niet meevallen), bijna alles groeit er en je hebt ook niet teveel last van mos of wind.

Waarom een tuin op het westen dan weer minder populair is ontgaat me overigens enigszins, en ik heb er ook geen ervaring mee. In de regel zijn dat ook erg zonnige tuinen. Alleen heb je in een tuin op het oosten de ochtendzon en op het westen de middag/avondzon. Juist dat avondzonnetje vind ik persoonlijk wel prettig.

Maar in al die gevallen telt dat het formaat van de tuin ook zeker meespeelt. Een tuin van 500 m2 ligt feitelijk aan ALLE windrichtingen zo groot, en een tuin op het zuiden van drie meter diep heeft met een flinke schutting ook wel schaduw. Maar het blijft wel de warmste kant van het huis natuurlijk.