basisschool rapporten, hoe werkt de beoordeling?

Mijn jonge stiefzusje (9) heeft haar rapport gekregen. Ze heeft het thuis bij haar moeder laten liggen. We vroegen naar haar cijfers en zei "bij rekenvaardigheid heb ik een C."
Maar wat wil dat nou zeggen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie de reactie van LNGZL, met de volgende aanvulling: De Cito toets is een genormeerde toets en deze wordt vergeleken met de rest van Nederland. Vandaar de percentages bij de A-E scores. Meestal krijgen basisschoolkinderen ook een beoordeling op de methodetoetsen.
Methodetoetsen zijn de toetsen die gemaakt worden nadat een hoofdstuk of een blok uit een boek
behandeld is. Deze toetsen worden zogenaamde beheersingstoetsen genoemd. De toetsen zijn zo
gemaakt dat (bijna) iedereen deze ruim voldoende tot goed moet kunnen maken. Een hoog cijfer op de
methodetoets betekent dat het kind de afgelopen stof goed heeft begrepen, maar een methodetoets
meet niet of dit kind de stof net beheerst en wellicht niet in nieuwe situaties kan toepassen of dat het
kind een excellente leerling is en ook meer ingewikkelde stof aankan. Kortom een gemiddelde leerling
zou goede cijfers op de methodetoets kunnen halen en gemiddelde (B) of onder gemiddelde (C)
resultaten op de Cito toets. Hopelijk is hiermee je vraag volledig beantwoord.

Het beste antwoord

Zie de reactie van LNGZL, met de volgende aanvulling: De Cito toets is een genormeerde toets en deze wordt vergeleken met de rest van Nederland. Vandaar de percentages bij de A-E scores.

Meestal krijgen basisschoolkinderen ook een beoordeling op de methodetoetsen.
Methodetoetsen zijn de toetsen die gemaakt worden nadat een hoofdstuk of een blok uit een boek
behandeld is. Deze toetsen worden zogenaamde beheersingstoetsen genoemd. De toetsen zijn zo
gemaakt dat (bijna) iedereen deze ruim voldoende tot goed moet kunnen maken. Een hoog cijfer op de
methodetoets betekent dat het kind de afgelopen stof goed heeft begrepen, maar een methodetoets
meet niet of dit kind de stof net beheerst en wellicht niet in nieuwe situaties kan toepassen of dat het
kind een excellente leerling is en ook meer ingewikkelde stof aankan. Kortom een gemiddelde leerling
zou goede cijfers op de methodetoets kunnen halen en gemiddelde (B) of onder gemiddelde (C)
resultaten op de Cito toets.

Hopelijk is hiermee je vraag volledig beantwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze gebruiken met rekenvaardigheid veelkans de CITO beoordeling:

A – 25% – hoogst scorende leerlingen
B – 25% – ruim boven tot net boven het landelijk gemiddelde
C – 25% – net tot ruim onder het landelijk gemiddelde
D – 15% – ruim onder het landelijk gemiddelde
E – 10% – laagst scorende leerlingen