Kan een docent mij verplichten zijn les te volgen?

Hallo,

Wij hebben een vak op school dat eigenlijk nergens voor geld niet voor ons eindresultaat hebben er ook geen examens van of iets dergelijks.
Daarvoor hebben we altijd wel een redelijk belangrijke les dus daar gaan de meeste wel heen, het vak daarna gaat dus meestal de helft weg.

Nu is hij dat zat en heeft hij deze mail gestuurd.

Vandaag zijn onderstaande studenten wel naar bedrijfsadministratie geweest maar niet naar mijn vak!
Dat accepteer ik niet! Zag ook niets in Rapid staan, ook al doe je dat alsnog dan ben je te laat!

Voor straf mogen jullie je op vrijdag 28 oktober om 8.45 uur melden bij mij, ik zit dan in onze teamkamer. Je krijgt dan een opdracht die je dan mag gaan uitvoeren op een door mij aangewezen plek!
Kom je niet dan zorg ik dat je een verzuimbrief krijgt, ook al zet je dan wat in Rapid!

Ik ben boven de 18 en mag dus zelf wel bepalen of ik kom of niet lijkt mij?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bij ons op het ROC werd er bijna niet gekeken naar verzuim. Als je maar projecten opleverde die aan de eisen voldeden. In het reglement stond alleen dat bij een X aantal verzuimde uren dit gemeld werd bij DUO. Alleen werd er nooit een absentie lijst bijgehouden. Gevolg voor mij: Was alleen aanwezig als ik wist dat de docent iets ging uitleggen wat ik moest weten. En wanneer er iets opgeleverd moest worden. De rest van de tijd was ik bij AH aan het werk. Belde ik mijn baas "heb je nog iemand nodig vandaag?" Ik kreeg 12 weken voor een project...ja alsof je zo veel tijd nodig hebt. 3 dagen is genoeg. Het gaat er niet om wat de docent zegt maar wat er in het reglement staat. Naar welke school ga je? En welk vak is het?
Inekez1
7 jaar geleden
Als bovenstaande een letterlijk citaat is van de docent, dan zal zijn vak geen Nederlands zijn en ook geen pedagogie. Wat een frustratie zeg, met al die hoofdletters. Volgens mij kan die docent beter eens een gesprek voeren met de schoolleiding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie maar twee hoofdletters, nl die van de Rapid.
De aan- en afwezigheid op de scholen wordt geregistreerd in de webapplicatie Rapid. In verband met de eventuele studiefinanciering van de leerling is dat verplicht.

Het beste antwoord

Een school heeft een reglement, daar zal je je aan moeten houden. Je zult dus in je schoolreglement moeten nagaan of je al dan niet verplicht die lessen moet volgen.

Dat neemt niet weg dat je, als je 18 bent, strikt genomen niet meer leerplichtig bent en dus helemaal geen school meer hoeft te volgen. Maar als je een school volgt, dan moet je wel doen wat je daar hebt afgesproken.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang je op de middelbare school zit en nog geen diploma hebt, ben je verplicht om alle lessen te volgen. Hierbij maakt het niet uit of je nou 18 bent of niet. De regels daarna weet ik niet precies