Het lijkt me leuk om op de basisschool leraar te worden. Is dat mogelijk met Mbo-4?

( Ik heb mijn VMBO-TL diploma ).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Op http://goedvoorbereidnaardepabo.nl vind je meer informatie over het project Instroom pabo. Via dit project is een tijdelijk ondersteuningsaanbod beschikbaar voor havoleerlingen en mbo-studenten die naar de pabo willen. Hiermee kunnen zij zich voorbereiden op de bijzondere nadere vooropleidingseisen (verder: toelatingseisen) die vanaf 1 augustus 2015 gelden voor toelating tot de pabo’s. Deze eisen betekenen dat havoleerlingen en mbo-studenten moeten aantonen over voldoende kennis te beschikken van de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Dit kunnen zij onder andere doen door het maken van landelijke toelatingstoetsen die de pabo’s aanbieden. ----- http://www.paboweb.nl/themas/24

Het beste antwoord

Als je aansluitend de Pabo gedaan hebt: ja.

Om daar op te komen, moet je als mbo' er een soort toelatingsexamen doen waarui blijkt dat je kennis van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek hebt op havo-niveau. In het eerste jaar van de Pabo moet ook aan de eisen van een als pittig ervaren taal- en rekentoets worden voldaan.

Nogal wat mbo'ers vallen "onderweg" af.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zou de route via de havo willen adviseren, niet de mbo-route. Als je op de havo eindexamen doet in de genoemde vakken (bij natuur en techniek bijv. in natuurkunde of biologie) hoef je geen toelatingstoets te doen. Bovendien wordt op de havo op een hoger niveau lesgegeven in Nederlands en daar heb je op de Pabo voordeel van. Net ala op de havo bestaat een deel van het eindexamen op de Pabo uit tekstverklaring.

Mocht je "spel- of rekenzwak" zijn, dan is de Pabo geen aanrader maar dat kun je zelf bedenken...
Computoon
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Docent op een basisschool kan je (nog) niet worden. Daarvoor heb je een PABO-opleiding nodig: dat is een HBO-opleiding.

Wel kan je onderwijsassistent worden. Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Onderwijsassistent staat daarover:

"Onderwijsassistent worden: Opleiding tot onderwijsassistent

Er wordt niet altijd een opleiding gevraagd. Ervaring in het werken met leerlingen of kinderen weegt zwaarder. Onderwijsassistenten zijn wel vaak in opleiding en bekleden de functie om meer onderwijservaring op te doen om zo door te stromen.

Er is een MBO niveau-4 opleiding tot Onderwijsassistent en binnen SPW (MBO niveau-3) bestaat de richting Onderwijsassistent."

In hoeverre die informatie overigens nog actueel is, kan je het beste zelf nagaan bij de opleidingsinstituten.

"Een Onderwijsassistent werkt op een basisschool of een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. Daar assisteert hij de leraar door eenvoudige onderwijstaken op zich te nemen en enkele praktisch-organisatorische handelingen te verrichten. Tot zijn takenpakket behoren onder andere de begeleiding van leerlingen bij het uitvoeren van opdrachten, het motiveren van leerlingen om mee te doen aan een les of activiteit, het bevorderen van samenwerking tussen leerlingen, individuele leerlingen begeleiden bij het lezen en ten slotte surveilleren.

Hij werkt voor de leraar en volgt en ondersteunt de uitvoering van diens instructies. Daarnaast houdt hij het lokaal netjes, controleert hij de voorraden en verricht hij kleine administratieve handelingen.

Vaak is Onderwijsassistent een functie die gebruikt wordt als opstap naar onderwijzende functies, via lerarenondersteuner naar leraar en is het opdoen van ervaring in het werken met leerlingen hoofddoel.", kan je verder onder andere nog lezen op die website http://www.nationaleberoepengids.nl/Onderwijsassistent.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+, goede toevoeging w.b. de opleiding OA.
Dat was vroeger al voldoende om kleuterjuf te worden, nu heb je ook daarvoor de hbo-opleiding nodig.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Is daar geld voor dan? Ik heb wel van onderwijsassistenten gehoord...maar in de praktijk heb ik ze nog nooit gezien. Zijn er scholen die budget hebben om zo iemand in te huren?
Antoni
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, op de website waarvan ik citeer in mijn antwoord, staat daarover: "Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden onderwijsassistent Het aantal werkplekken voor Onderwijsassistenten groeit, maar hetzelfde geldt voor het aantal assistenten. De toekomst is dus onzeker voor MBO'ers. Doorstromen naar een HBO functie vergroot de kansen weer. De functie Onderwijsassistent biedt uitstekende doorgroeimogelijkheden, via lerarenbegeleider naar vakleerkracht. De opleiding kan duaal gevolgd worden, dus stoppen met werken is niet nodig. Daarnaast zijn de vooruitzichten in het onderwijs uitstekend, er is veel werk en dit zal voorlopig zo blijven." Opnieuw: ik weet niet hoe actueel deze informatie is. Overigens vind ik dat deze informatie zichzelf enigszins tegenspreekt. Over het budget van scholen wordt ook steeds weer op verschillende manieren gepubliceerd. Soms hoor je dat budget bedoeld voor onderwijs wordt besteed aan schoonmaak en onderhoud (omdat daar te weinig geld voor is), een andere keer hoor je weer dat veel scholen beschikken over enorme financiële reserves. Hoe het allemaal precies zit, weet ik helaas niet.