Ik doe nu atheneum met Latijn, heb ik dan later een gymnasiun diploma?

Ik zit nu in 3 atheneum, maar volgens de teamleider hoor ik op het gymnasium maar het is nu te laat om nog naar het gymnasiun te gaan zeggen ze. Daarom heb ik nu Latijn erbij gekregen als extra vak. Mijn vraag is als ik straks mijn atheneum diploma heb gehaald met Latijn, dan staat dat toch gelijk aan een gymnasium diploma?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je heeeeeeeel hard werkt kan je dat eerste jaar Latijn wel versneld doen, gaat meer over de grammatica; rijtjes stampen enzo. Latijn wordt leuk als je literatuur gaat lezen en dat doet men nog niet in 3 gymnasium. Als het meezit kan je dan volgend jaar naar 4 gymnasium.
Poet
7 jaar geleden
wees blij dat je geen tijd gaat verdoen met een volledig onnut vak als oudgrieks. Aan Latijn heb je nog enig voordeel als je later spaans oid wilt leren. Maar beter is het natuurlijk om direct spaans te leren (dat helpt net zo goed als latijn bij leren van andere romaanse talen maar heeft het extra voordeel dat je direct 1 miljard mensen in de wereld goed kunt spreken).Dat je voor arts latijn nodig hebt is overigens grote kul. De meeste hebben dat niet. Zij kunnen prima uit de voeten met een weekje dokterslatijn. Grammatica is daarbij uiteraard totaal niet relevant. Allen een paar zelfstandige naamwoorden uit het hoofd leren

Antwoorden (2)

Nee. Alleen als jij het gymnasium hebt gevolgd kun je daar een diploma voor krijgen. Op het gymnasium krijg je namelijk niet alleen Latijn maar ook Grieks.
Amadea
7 jaar geleden
Dat klopt indien je in de bovenbouw ook het vak "Klassieke culturele vorming" zult krijgen. Krijg je dat niet dan is het officieel atheneum, ook al heb je daar latijn bij.

De rijksoverheid heeft bepaald welke minimale eisen er zijn om je opleiding atheneum of gymnasium te noemen. Zie bron. De verschillen tussen beide zijn de volgende:

1) Atheneum moet in de bovenbouw "Culturele en kunstzinnige vorming" krijgen (CKV). Bij het gymnasium hoeft dat niet, maar daarentegen wel het vak Klassieke culturele vorming;
2) Voor atheneum moet je in de bovenbouw -naast Engels- een tweede vreemde taal doen. Voor gymnasium moet dat Latijn of Grieks zijn.

Toegevoegd na 33 minuten:
Dat je school meent dat je beter op gym zou passen dan op atheneum zal ermee te maken hebben dat je relatief veel stof aankunt en in dat opzicht meer lijkt op gym-leerlingen dan op andere atheneum-leerlingen van jouw leeftijd. Om wat voor reden dan ook wordt dit opgelost door een extra vak ipv een overgang naar gymnasium.
Dat is feitelijk heel gunstig omdat je daarmee wel je extra leerkracht benut maar niet gedwongen wordt om je tijd te verdoen met een totaal zinloos vak als Oudgrieks noch de stoffige museuminfo die je krijgt bij Klassieke culturele vorming. Het is overigens wel zonde dat het extra vak nu juist het eveneens nutteloze vak Latijn is geworden. Ik adviseer om juist gebruik te maken van de vrijheid van keuze die je voordat extra vak hebt,juist doordat je geen gym doet. En kies dan liever bijvoorbeeld Spaans. Daarmee bereik je niet alleen dat je bijna 1 miljard mensen in de wereld direct kunt spreken waar dit met Latijn totaal niet het geval is (Spaans is ook hard op weg de eerste taal van de USA te worden). En met Spaans leer je ook heel makkelijk andere romaanse talen, dus ook daarvoor is Latijn niet nodig. En om dokter te worden is Latijn al héél lang totaal niet meer nodig.
In de maatschappij ziet men dit. Het strikje "Gymnasium" heeft echt geen meerwaarde meer. Dus mijn advies is: focus je liever op een zinvol gebruik van de talent en niet op het per se zoveel mogelijk aanschurken tegen gymnasium.

Toegevoegd na 4 dagen:
PS dat Spaans de eerste taal van de VS aan het worden is klopt toch niet helemaal. Wel is het nu de 2e taal met 30 miljoen sprekers daar (12 % vd VS-bevolking).

Toegevoegd na 3 weken:
PS het is ook onzin dat je met Oudgrieks beter logisch leert nadenken. Dat leer je eerder bij programmeren en elders