Kan ik in Amerika mijn middelbare school met het advies gymnasium afmaken?

Ik ga volgend schooljaar naar 3 gymnasium en mijn ouders zijn van plan te emigreren naar Amerika maar ik weet niet of ik dan gewoon door kan gaan met het advies gymnasium of dat ik iets anders moet doen in Amerika. Ik zou het heel fijn vinden als iemand het antwoord op mijn vraag weet.

gr, ik

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Het onderwijs is in Amerika heel anders geregeld. Er zijn privé scholen en publieke scholen. Het niveau van onderwijs is ook heel verschillend daardoor.
Het zal al erg wennen zijn omdat je vanuit een andere taal komt en cultuur. Je kunt nog zo goed Engels/Amerikaans spreken, het is niet je moedertaal, waardoor je meteen al wat achterstand hebt, ook in de andere vakken. Vervolgens zul je (je ouders) geconfronteerd worden met enorme kosten, niet alleen kosten privé scholen veel geld, ook studeren kost dat. Studeren in Amerika is absoluut niet wat het in Nederland is! Hoe dat verder geregeld is ivm je status als tijdelijk inwoner van de VS of met naturalisatie e.d. weet ik niet, net zo min of je ouders een privé school of daarna college/universiteit kunnen bekostigen. Een beurs/scholarship krijg je niet zomaar.
Misschien is het mogelijk daar Highschool te doen en dan vervolgens terug te keren naar Nederland om te gaan studeren, maar ook dat hangt van je juridische status af die je dan hebt! Los daarvan moet je ook dan zeker weten dat jouw diploma van daar toegang geeft tot de universiteiten hier!
Je bent jong en intelligent dus veel zaken zul je makkelijk oppakken en kan je 'Amerika ervaring' ook goed en leerzaam uitpakken.
Tegelijk wordt je op een erg belangrijke leeftijd, waarin toch al zo veel onzeker kan zijn in je leven, geconfronteerd met een enorme verandering, die verstrekkend gevolg voor jouw toekomst kan geven!
Informeer eens of ze je op je eigen school verder kunnen helpen, bv door te informeren bij de Ambassade. Spreek ook openlijk je zorg uit naar je ouders, zij zijn degenen die deze stap willen maken en jou er deel van laten uitmaken. Je ouders zijn de eerst aangewezenen om jouw zorgen te erkennen en je te helpen!