Mag mijn school mij niet over laten gaan naar het 2e jaar op basis van mijn studiepunten, ookal haal ik al mijn examens?

Ik volg een niet nader te noemen mbo opleiding van 2 jaar, en ze hebben daar sinds dit jaar ‘studiepunten’ geintroduceerd. Nou is het zo dat ze als je te weinig hebt je misschien niet over mag, terwijl je misschien wel al je examens haalt en veel aanwezig bent geweest. Mag dit? En zo ja, wat kan ik doen als ik aan het einde van het jaar te weinig blijk te hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (2)

Op de MBO zijn examens halen en studiepunten halen twee heel verschillende zaken.
Studiepunten vormen binnen de SEO een vast onderdeel van het studieprogramma.
Een studiepunt komt overeen met 1 SBU (klokuur) en wordt besteed aan activiteiten buiten het lesprogramma. De activiteiten zelf kunnen wel een relatie hebben met het lesprogramma.
Onvoldoende behaalde studiepunten moeten worden ingehaald in het volgende studiejaar, op straffe van vier extra studiepunten in dat jaar.
Het teveel behaalde studiepunten mogen onbeperkt meegenomen worden naar het volgende schooljaar.

In het geval van stage gedurende twee onderwijsperioden wordt het aantal te behalen studiepunten gehalveerd, in geval van een onderwijsperiode wordt het aantal te behalen studiepunten met 1/4 deel verlaagd.
Op de website van de SEO wordt een overzicht gegeven van activiteiten waar studiepunten mee behaald kunnen worden.
Een student kan in overleg met de SLB er eigen activiteiten uitvoeren waarmee studiepunten behaald kunnen worden.
De SLB er houdt de voortgang bij t.a.v. het behalen van studiepunten en stimuleert de student.

De SLB is verantwoordelijk voor de invoering van de studiepunten in TP.
(SLB is studieloopbaanbegeleider, mentor nieuwe stijl).

Toegevoegd na 13 minuten:
Regeling Studiepunten
https://nvvb.nl/nl/communicatie/nieuwsberichten/hoeveel-studiepunten-moet-ik-halen-om-in-aanmerkin/

Toegevoegd na 38 minuten:
Studiepunten kun je ook verdienen door het verrichten van prestaties (activiteiten).

Toegevoegd na 50 minuten:
Bij het behalen van veel te weinig studiepunten kan het zijn dat, zelfs bij het behalen van de examens men niet toegelaten wordt voor het volgend studiejaar. Vraag op school aan jouw SLB naar het minimaal aantal studiepunten dat nodig is voor positief bindend studieadvies (BSA).
Verstandig is om in het eerste jaar zoveel mogelijk studiepunten te behalen, dat vergemakkelijkt het tweede studiejaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan soms verstandiger zijn om voor de examens allemaal zevens te halen en voldoende studiepunten, dan allemaal negens en twee studiepunten te weinig.
Het loopt niet altijd zo goed af als in bijgaand verhaal van Esmé van der Molen.
http://profielen.hr.nl/2015/de-uitspraak-een-studiepuntje-te-weinig/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat je antwoord is: Ja, de school mag dat doen.
Volgens mij bestaat er in het MBO niet zoiets als 'overgaan'. Je kunt wel studievertraging oplopen als je een achterstand hebt. Er kan een negatief studieadvies worden gegeven, als je te weinig voortgang hebt in je opleiding. Maar dan gaat het vaak ook om slechte cijfers, een slechte beroepshouding of te weinig aanwezigheid. Zijn de studiepunten voor verplichte onderdelen zoals sport, Nederlands/taal en burgerschapsvorming? Dan moet je wel zorgen dat je deze punten haalt. Als dit onderdeel is van je examen, dan is dit wel verplicht. Je hebt nog even de tijd tot het einde van het jaar, dus je kunt de studiepunten wel halen. Goed met je docenten in overleg gaan! Als je iets hebt gemist, is er altijd nog wel mogelijkheid om het in te halen. Overigens moet je je afvragen of het tegenhouden van leerlingen naar een volgend schooljaar juridisch houdbaar is. Ik weet dat scholen dit wel eens proberen, maar vaak lukt het niet als de leerling in verweer gaat.