Leren kinderen, anno 2013, lezen met "boom roos vis vuur"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Poet
10 jaar geleden
mijn kinderen niet
Cryofiel
10 jaar geleden
http://www.taalvormingentaaldrukken.nl/AR/AR0242.htm
Cryofiel
10 jaar geleden
http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$T2eC16RHJH0FG0)9eygmBR8CqZPfOg~~60_85.JPG
Cryofiel
10 jaar geleden
Oeps, GV vernaggelt de link naar het plaatje. Deze werkt wel:
http://tinyurl.com/q53ztg3
Ivana
10 jaar geleden
Ik denk dat alleen aap-noot-mies de deur uit is. De rest kom ik bij mijn kleinkinderen gewoon tegen.

Het beste antwoord

De meest gebruikte methode is nog steeds Veilig Leren Lezen, alleen de eerste woorden zijn niet meer boom, roos, vis, vuur,. Al een behoorlijke tijd geleden is het veranderd in ik, maan, roos, vis, sok, pen. (De woorden van de eerste "kern".

Toegevoegd na 18 minuten:
Dat het begint met "ik" heeft te maken met het opwekken van het enthousiasme van de kinderen, en het woordje wordt gebruikt om de methode uit te leggen aan de kinderen. In het "ik-boekje", dat op veel scholen wordt gemaakt als de kleuters een dagje gaan kijken in groep 3 aan het eind van het schooljaar, en op andere scholen de eerste dag van groep 3, maken de kinderen met de pictogrammen voor bijvoorbeeld lijntje trekken, kruisje zetten, rondje tekenen, kleuren, goed kijken en goed luisteren.
Het echte boekje begint met maan, en niet met boom. Het verschil met vroeger is dat er nu meteen, naast het woord, ook een letter centraal staat. Bij maan is dat de m.
Vroeger leerden de kinderen eerst alleen de woordjes, en werden in het regio alleen die woordjes gebruikt, daar kwamen op een gegeven moment ook woordjes als in, en, het, en de bij, en zelfs al vrij vlot Sneeuwwitje. Het was dus puur woordbeeldherkenning, je kreeg dan zinnetjes als "Sneeuwwitje is moe. In de wieg, Sneeuwwitje! Sneeuwwitje is in de wieg. Sneeuwwitje is lief. Moe is lief." de kinderen hadden al die woorden geleerd.
Nu lern de kinderen dus ik, en de i, maan, en de m, roos en de r, vis en de v, sok en s, aan en de aa, pen en de p, en en en de e (aan en en was ik net vergeten.) Bovendien krijgen de kinderen de woordjes met losse letters in het klikklakboekje, een boekje waarmee ze zelf woorden kunnen maken.
Dan kunnen de kinderen dus ineens veel meer woorden lezen, naast de geleerde woorden ook bijvoorbeeld ook mis, mik, raak, sip, vaak, mes, in, is, enz. (En ook pis inderdaad, en dat maken ze ook :-))
Dat er voor maan gekozen is i.p.v. boom heeft hiermee te maken. De b is een lastige letter, omdat hij erg lijkt op de d en de p. Niet zo handig om mee te beginnen, bovendien komt hij niet zo vaak voor als de m, daarmee zijn meer woorden te maken, en bovendien is de mmmm te verlengen, lang uit te spreken, wat bevorderlijk is voor het vloeiend leren lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Haivon, interessante bijdrage. Maar ik werd vroeger toch ook al wel enthousiast van het eerste woordje "aap". Na 100maal het woordje "aap" geschreven te hebben, wist ik voor atijd hoe de "p" geschreven werd. Ik woonde toentertijd in België, misschien is men daar iets later begonnnen met ik en maan.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dat van de school af hangt en de methoden die ze er gebruiken. Mijn jongste 9 jaar is met Roos thuis gekomen als eerste woordje. Ik zelf schreef als eerste woord OOM en mijn eerste zin was: Ot eet een peer. Maar dat was de vorige eeuw.
Ik denk niet dat er eenduidig antwoord op je vraag te geven is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat mijn reactie er twee keer op staat. Daar kan ik niks aan doen. De mods zullen er wel eentje verwijderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Weliswaar ben ik van de vorige eeuw, maar het Aap Noot Mies, is van nog oudere tijden. Dat was de methode tot eind jaren vijftig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt het ook zélf verwijderen. Twee klikken en het is gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet via mobiel.