Kan je na het afronden van de HAVO beginnen aan een BBL niveau 4 opleiding in de techniesche richting?

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een HAVO-diploma, die ik afgelopen jaar heb behaald. Ik ben daarna gestopt met school en wil nu graag werkend leren traject gaan doen op MBO niveau. Mijn interesse gaat hierbij uit naar de opleiding monteur elektronische installaties. IK heb gekeken op enkele sites van het ROC en daarin staat als toelatingseisen o.a dat je een gerelateerde opleiding op niveau 3 moet hebben afgerond om aan niveau 4 te beginnen. Nu zie ik dat eerlijk gezgd niet zitten en zou het liefst op niveau 4 beginnen, want ik heb mijn HAVO-diploma. Ik kan best begrijpen dat je compentites moet aan leren van het vakgebied. Maar ik denk dat ik me niet lekker zal voelen als ik helemaal onderaan moet beginnen terwijl ik 5jaar lang HAVO heb gedaan. Ik voel mezelf totaal niet hoger dan een MBO'er. Maar ik denk dat niveau 3 een demotiverende gevoel zal opwekken.
Daarom wil ik het liefst op niveau 4 beginnen.
Kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Veel technische opleidingen hebben inderdaad een soort "opbouw-opleiding", waarbij je langzamerhand naar een hoger niveau gaat. Maar tegenwoordig bestaat op veel ROC's ook de opleiding "middenkader techniek". Dat is wèl op niveau 4, en je begint wat breder omdat het een combinatie is van verschillende technische opleidingen. Je specialiseert je in de loop van de opleiding.
Deze middenkader-opleiding wordt vooral gekozen door leerlingen van VMBO Theoretisch, omdat die vaak ook nog niet zeker weten welke technische richting hun precies boeit. Maar het is natuurlijk ook erg geschikt voor Havo-leerlingen.

Veel succes trouwens, en ik vind dat je een goede keuze maakt. Er is grote behoefte aan technisch geschoolde mensen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste, heb je faalangst of zo? Het is toch jammer om een MBO opleiding te beginnen als je ook een HBO opleiding kunt starten?
Op een MBO opleiding zul je waarschijnlijk weinig moeite hebben met de theoretische vakken, maar wel met het vaktechnische deel. Ik denk dat je het beste bij een ROC een gesprek kunt aanvragen.