Kan gebruik van zonneenergie leiden tot een omgekeerd broeikaseffect?

Met het accoord van Parijs lijkt het gebruik van fossiele brandstoffen zijn langste tijd gehad te hebben. De uitstoot van CO2 die daarmee gepaard gaat leidt tot opwarming van het klimaat. Stel nu dat we massaal op zonneenergie overstappen. Dan wordt een kleiner deel van de energie die de zon naar de aarde stuurt gebruikt voor verwarmen van de aarde. Is het denkbaar dat daardoor de gevolgen van het broeikaseffect ongedaan worden gemaakt of althans verminderd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, dat gaat niet leiden tot een omgekeerd broeikaseffect.
Het door de CO2 veroorzaakte broeikaseffect zal alleen weer afnemen.
Je stelling: "Dan wordt een kleiner deel van de energie die de zon naar de aarde stuurt gebruikt voor verwarmen van de aarde" klopt niet.
Alle opgevangen zonne energie komt uiteindelijk als "opwarming" op aarde terecht. Ook al loopt dat via zonnecollectoren en windmolens.