Meestal als er een teken op staat wel, maar als u het zeker wil weten kunt u een expert in schakelen die weet het wel te vertellen.
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
"Meestal als er een teken op staat wel" , leg dat eens uit ?
Als een Chinese vaas gemaakt is in een periode van vóór het jaar 1900, kunt u de vaas als ‘oud’ bestempelen, maar eigenlijk is dat voor een niet expert niet goed te bepalen. Het vraagt om een geoefend oog van een deskundige antiquair om een oude Chinese vaas (of ander antiek porselein) te herkennen en naar waarde te schatten.
Chinees porselein hoeft niet altijd een stempel te hebben om waardevol te zijn. Veel mensen denken dat een Chinese vaas met stempel veel waard is, maar in de praktijk is het heel wat ingewikkelder. Er bestaan namelijk waardevolle antieke Chinese vazen zonder stempel of met 2 blauwe cirkels. Anderszijds is een groot gedeelte van de 20e-eeuwse vazen met stempel minder waard. Maar er bestaan ook 40 jaar oude vazen met een rode stempel die wél een grote waarde hebben. Er is dus niet altijd een lijn in te trekken.