Wat zijn de voorwaarden voor het oprichten van je eigen sekte?

Zijn hier bepaalde eisen voor? Of zijn er helemaal geen eisen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor, @Hahah, er zijn absoluut geen eisen. Als je geen volgelingen krijgt moet je gewoon het gedachtengoed een beetje aanpassen.
Een sekte beginnen kan zelfs heel winstgevend zijn als je de regels baseert op bepaalde religiën. Als je weinig fantasie hebt steel je gewoon de sekteregels van bestaande sektes en vijlt deze een beetje bij. Sekte leiden voor beginners
Wees streng, blijf ondoorgrondelijk, dweep met de wetenschap.
https://www.trouw.nl/home/sekte-leiden-voor-beginners~af008a92/

Antwoorden (2)

Daar zijn geen voorwaarden voor. Pas als je een vereniging wat voor rechtsvorm dan ook er voor opricht heb je met allerlei wetten rekening te houden. Als je jezelf bombardeert als sekteleider en er is iemand (of liever meerdere) die je wil volgen heb je een sekte.

Toegevoegd na 8 minuten:
De enige eisen zijn dus dat je voldoet aan de definitie van een sekte en dat is dus dat je een leider hebt en een afwijkende geloofsleer (afwijkend van het geloof waar de leider en volgers vaak lid van waren). Daadwerkelijke wettelijke eisen zijn er niet echt.

Je kan jezelf echter lastig een sekte noemen als je geen volgers hebt of geen bepaald geloof aanhangt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voorwaarden?
Een goed concept, de juiste doelgroep en manier om geld te genereren. Voilá, dat is het wel.

Wat is je doel? met wie en hoe?

Verzamel mensen om je heen die geloven in wat je zegt en 'preekt'. Zorg ervoor dat deze mensen voor je werken en geld verdienen.
De juiste omgeving is vaak een afgelegen of misschien meer af te schermen omgeving.
Oh en zeer belangrijk is om de leden van je groep , je volgelingen , zo weinig of nog liever geen contact met hun familie of vrienden te laten hebben.
Isoleren lijkt de methode daarvoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is natuurlijk een sekte die ik beschrijf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voorbeelden van voorwaarden (die ik zo even verzin): Voor je iets een sekte mag noemen moet het eerst een vereniging zijn.
Je moet minstens 12 volgers hebben.
De leider van sekte moet een man zijn.
Een sekte moet een gebouw hebben welke niet normaliter als woning gebruikt wordt. Voldoet u niet aan die voorwaarden dan is u clubje geen sekte te noemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodokus, zoiets als het oprichten van een geloof. Er zijn geen speciale voorwaarden om een sekte op te richten. Zo als AWM het verwoordt geldt het ook voor een sekte. Zelfs drie hoog achter en zorgen dat je genoeg volgelingen krijgt. https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/religie/vraag/5265/godsdienst-oprichten
https://forum.sekswoordenboek.nl/index.php?topic=131259.15
https://www.trouw.nl/home/je-belandt-niet-zomaar-bij-een-sekte~a500cf05/