Verjaardagcadeautjes bestaan nog geen 100 jaar. Vroeger was het namelijk helemaal niet belangrijk wanneer je jarig was! Pas in de negentiende eeuw werden de eerste verjaardagen gevierd. Maar alleen door superrijke mensen en zonder cadeau's. Die traditie ontstond pas rond 1920. De jarige kreeg bijvoorbeeld een paar nieuwe schoenen. Een nuttig cadeau dus! Als je geluk had, kreeg je er een leuk leesboekje bij. Wel een verschil met nu!

Sommige mensen beweren dat het feestvarken doelwit was van boze geesten, en dat daarom cadeautjes werden gegeven ter bescherming. Hoe dan ook, tegenwoordig is jarig zijn een groot feest, met cadeautjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank jewel! :)

Andere antwoorden (5)

Dat stamt af van de geboorte, de viering van een baby ,hier in nederland vieren we eigenljk dat we ouder worden en wordt dat beloond met een cadeautje,terwijl dat in andere culturen weer anders gaat.Kijk maar eens op wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon attent om aan iemands verjaardag te denken. Eigenlijk is het al genoeg het te laten blijken dat je het niet vergeten bent. Maar met een leuk geschenkje laat je weten dat je om hem/haar geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar waarom nou per sé met een cadeau. Waar komt het vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou ik ook uit mezelf doen.
Daar heb ik geen voorbeeld voor nodig.
Ik snap dat je wilt weten wie de "aanstichter" van deze gewoonte is, maar mij lijkt dat het typisch iets is wat vele mensen ZELF verzonnen hebben. Juist omdat het een bijzondere aangelegenheid is.
Als het type Kado meer gespecificeerd zou zijn, dan zou het kunnen samenhangen met diepere traditie.
Zoals bv een rode roos.
Mensen nemen vaak iets mee om een bijdrage te leveren aan het feest, zoals voedsel. Daarbij is het (bijvoorbeeld) ook een christelijke gewoonte om als peet of meet een cadeau te geven aan het petekind, zodat het daar in de toekomst geen gebrek aan heeft. Ook menselijke aard speelt een rol: als je affectie voor iemand voelt ben je vaak geneigd om uit te kijken naar iets wat je aan die ander kunt geven.
Tegenwoordig zou het te maken kunnen hebben met voortzetting van die praktische traditie, onze aard dus en de consumptiemaatschappij > je hebt werkelijk voor alle gelegenheden cadeau's.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen geven overigens ook vaak een voorwerp wanneer ze niet handig zijn met woorden, verlegen zijn of niet kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je eraan te herinneren dat het leven een geschenk is...

Wist je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg nooit iets….
trantje van zelfmedelijden wegpinkend.