Waarom laten we iets/iemand "links" liggen en niet bijvoorbeeld rechts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3K

Antwoorden (5)

Omdat links gezien werd (en soms nog wordt) als slecht. Het Latijnse woord voor links is "sinister" en dat zegt eigenlijk alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij iemand passeert, voorbijgaat, dan passeer jij die persoon links. Iemand links laten liggen betekent dus, je passeert hem en laat het achter je. Hij verdwijnt uit je beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen daar waar rechts gereden en links gepasseerd wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en moet je een spookrijder ook links laten ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand kan toch ook rechts passeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hatjete: het is ook een nederlandse uitdrukking, niet Engels
@Darkreaven: zolang je maar niet voor frontraal gaat
@BartCiao: mag helemaal niet in NL, alleen de asso's anno 2000+ trekken zich daar niets van aan.
Als je rechts bent kun je je partner beter links laten liggen want dan kun je de partner beter van dienst zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals "Jesus is gezeten aan de rechter hand van de Vader", op de belangrijke plaats dus, is links de mindere kant. De "goede zondaar" bij de kruisiging van Christus, hing ook ter rechterzijde.
Deze tegenstelling komt dus telkens terug.
Iemand links laten liggen, is dus iemand niet meer willen zien, uitbannen.
Ivana
13 jaar geleden
'Rechts' werd altijd al beter gevonden dan gevonden dan links. Een goed voorbeeld is, zoals al eerder genoemd de Bijbel. Jezus zit aan de rechterhand van God.
Een andere uitdrukking hierover is 'iemands rechterhand zijn'.
Dat links als slecht werd beschouwd is ook de reden waarom kinderen vroeger ook niet links mochten schrijven. Zo zijn er nog vele andere voorbeelden!