Is het '(iemand) als jij' of '(iemand) als jou' en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
37.3K

Het beste antwoord

Jou is een persoonlijk voornaamwoord als voorwerp, jij is het persoonlijk voornaamwoord als onderwerp. Bij 'iemand als jij/jou is er sprake van een onderwerp in een bijzin (je zegt eigenlijk 'iemand (zo)als jij bent).

Als je er een het werkwoord bent achter zet wordt het gelijk duidelijk:

Voor iemand als jij (bent) - is goed
Voor iemand als jou (bent) - is fout

Je zegt dan weer wel 'ik hou van jou' in plaats van 'ik hou van jij'. Want daarin is jou een persoonlijk voornaamwoord als voorwerp.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mij is het iemand zoals jij, maar de reden ervan weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+; ik kan het ook niet uitleggen, maar ik denk dat het iets te maken heeft met voornaamwoorden.
Ik geef iets aan jou-niet aan jij.
Jij hebt iets- niet jou hebt iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn uitleg.
rose
13 jaar geleden
Je kunt beter bij mij kijken.
Jij is een aanwijzend voornaamwoord,
jou is bezittelijk voornaamwoord.
13 jaar geleden
Zet er maar eens een werkwoord achter, dan weet je het meteen. Je kunt niet zeggen: 'Iemand als jou komt altijd te laat'. Want je zegt ook niet: 'Jou komt altijd te laat'.
Wél kun je zeggen: 'Iemand als jij komt altijd te laat'. Want je zegt: 'Jij komt altijd te laat'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je zegt ook 'Ik kom altijd te laat', maar 'Iemand als ik komt altijd te laat'. (let op de extra t).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 'iemand' het onderwerp is, komt er altijd een t achter de stam van het werkwoord. Dat staat los van deze kwestie over jij/jou.
rose
13 jaar geleden
Da's wel waar. lavender, maar dat geldt voor jouw redenering ook. Dat je zegt 'Jij komt altijd te laat' heeft helemaal niets te maken met het gebruik van jij of jou in deze kwestie, afgezien van het feit dat jij toevallig in beide gevallen een persoonlijk voornaamwoord als onderwerp is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wel, dat heeft er alles mee te maken. Het is een zogenaamd ezelsbruggetje om erachter kan komen of je jij of jou moet gebruiken.
rose
13 jaar geleden
Maar natuurlijk. Alleen is een ezelsbrug geen verklaring.
Jij is een persoonlijk voornaamwoord. Iemand wordt hier ook gebruikt als persoonlijk voornaamwoord. Jou is een bezittelijk voornaamwoord. Dus Iemand als jij ^^.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in iedere geval nooit "als jou"
Zie het antwoord hierboven, het wordt alleen als meewerkend voorwerp gebruikt, zoals "aan jou", "voor jou" of "van jou". Niet te verwarren met "jouw", dat wel "van jou" betekent, maar hier op een eigendom wijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is iemand als jij, want het komt van iemand als jij bent.
Jij is de persoonsvorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand (zo)als jij (bent).
Iemand en jij zijn hier het zelfde dus ook de zelfde naamval. [1e naamval: nominatief].

Jij bent zoals iemand. [inversie]
ondw pv nwd v/h gez.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel;

"Jou(w)" is bezittelijk. Jouw is een verwijzing naar iets anders en niet naar de persoon die je met "iemand" wilt aanwijzen. Jij bezit dus iets met jou(w), het is namelijk jou(w) fiets of jou(w) ego. Het wijst consequent iets VAN iemand aan.

JIJ: is direct wijzend op de gene die wilt benaderen:
"iemand zoals jij." Je zegt niet: "iemand zoals jou(w) (fiets?)"???

Je fiets is geen iemand en jij bent geen fiets.
Toch?

"Jij bent" en niet "Jou(w) bent". Jij bent namelijk iemand. Iemand zoals jij.

Toegevoegd na 30 seconden:
En ik weet dan weer helemaal niet wat ik met die "w" aanmoet. Maar dit voor een andere vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
dat