Gebruiken wij in onze taal nog veel woorden die eigenlijk hun betekenis allang hebben verloren?

"De lamp brandt". Dit 'branden' zal wel afkomstig zijn van de kaars die dan ook daadwerkelijk brandde......

Toegevoegd na 1 dag:
Nog maar even 'n 'voorzetje': De WC wordt toch allang niet meer doorgetrokken......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Ik zeg nog steeds:"Sorry,ik denk dat u een verkeerd nummer heeft gedraaid".

Toegevoegd na 1 dag:
Nou dan kan deze er ook nog wel bij:"het kwartje is gevallen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of nog vaker hoor je: verkeerd verbonden.
En dat is pas echt ouderwets!
Annswers
13 jaar geleden
Het duurde even, maar ik vat het!

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat dat vaak gebeurd, we bellen elkaar op terwijl er geen bel meer aan te pas komt, vroeger reden we te paard en nu in de auto of op de fiets, die bij voorkeur licht 'lopen'.
We stoken de cv nog wat op, maar niemand prikt nog met een stok in een vuurtje.
We 'mailen' een berichtje waar geen postbode meer aan te pas komt.
Het is vrij normaal in een taal dat betekenissen verschuiven en het zal wel heel vaak voorkomen.
Slecht betekende in de ME gewond: een slecht soldaat.

Toegevoegd na 1 dag:
Vaak nemen mensen nog hun hoed of petje af voor iemand, hoewel ze blootshoofds door het leven gaan.
Ze kruipen nog zelden op een paard als ze tot ridder zijn geslagen, maar ze kunnen ijzers in het vuur hebben liggen om een cyberaanval af te slaan. Hoewel dat soms vechten tegen de 'bierkaai' lijkt.
Per PC worden nog veel 'duels' uitgevochten waarbij echter nog zelden iemand 'het loodje legt'.

Toegevoegd na 1 dag:
Er kan daarbij nog wel met open vizier worden gestreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hele nederlandse taal is doorspekt met woorden ut het verleden die hun betekenis verloren zijn, maar nog steeds gebruikt worden, het mooiste voorbeeld vind ik het bord langs de snelweg, "ontsteek uw lichten"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kraan loopt, het is me nog altijd een raadsel waar dat vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal ik even het licht aansteken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog steeds wordt 'belletje trekken' gebruikt i.p.v. belletje duwen of 'ik ga ophangen hoor', terwijl je met een mobieltje belt en langzamerhand zal 'een plaatje draaien' ook wel vervangen zijn door het op de PC/Muziekspeler of iPod starten van een mp-drietje.
Zolang de betekenis duidelijk is, zal het feit dat iets fysiek niet meer zo is het taalgebruik niet in de weg staan en maar langzaam verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van het woordje oké? Zeg je grienend: "Mijn cavia is vorige week overleden." Zegt de ander: "Oké..." Is weinig oké aan, lijkt mij. Wordt te pas en te onpas gebruikt, en betekent hoogstens nog zoiets als: Hmm.

Toegevoegd na 17 uur:
Jammer weer van die minnetjes zonder motivatie. Zeg waarom! Of ben je bang?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het kiezen van een foutief telefoonnummer zeggen :"Dan ben ik verkeerd verbonden."
Komt uit de tijd dat de telefoondiensten letterlijk doorschakelden met stekkers en draden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een foto schieten. Vroeger had je een plof en nu hoor je amper een klikje.:)
amc
13 jaar geleden
Vind maar eens een stoffer en een blik van blik.
Niemand zegt 'stoffer en plastic'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk