Spreken Turkse Turken anders dan Nederlandse Turken?

In Nederland hoor ik af en toe een groepje Turkse meiden onder elkaar praten. Waarschijnlijk typische meidenpraat. Ze spreken dan op een laag volume, zodat anderen niet kunnen meeluisteren.

Wat mij daarbij opvalt, is dat ik dan erg veel sj- en ie-klanken hoor. Alsof ze heel vaak şiş (shish) zeggen, zoals in şiş kebap.

In Turkije hoor ik echter niets van zulke klanken.

Spreken die Nederlandse meiden een ander soort Turks dan Turkse meiden? Spreken die Nederlandse meiden een dialect? Spreken ze Arabisch? Zijn het misschien geen Turken? Of is er iets anders aan de hand?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Antwoorden (4)

Misschien spreken ze wel turks-engels en zeggen ze geen shish, maar als ingeburgerde meiden gewoon shit.
Ik kan me voorstellen,dat ze in Turkije het in het turks zeggen en dan is het vast geen shit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk niet dat dat het is. Ik hoor echt heel vaak, gewoon als normale klank tussen de andere klanken door, iets als blabla-sjie-blablabla-shie-blabla-iesj-bla-shiesj-blabla. Het lijkt dus een gewoon onderdeel van de (hun) taal te zijn.
Ik weet dat Gentse Turken :Turks van de Muide spreken
(Muide is een Gentse volkswijk)....Turken van elders kennen dat accent.
Moet gezegd : De Turken van Gent komen uit de streek van Emirdag.....en dat is heel anders dan dat van Istanbul.

Toegevoegd na 40 minuten:
van Istanbul Bayram Pasar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het idd zo, turkse turken spreken wat anders dan NLste turken. Het is ook een beetje dialect. Maar turkse turken zijn ook meestal open voor andere mensen. En praten gwoon alles. Ze fluisteren niet echt als NLste turken. Dat heb jij goed gemerkt.. Heb ook 3 maanden vakantie gehad dit jaar, en dat is mij ook opgevallen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Turkse taal evolueert net als iedere andere taal. In Turkije spreekt men allang niet meer zoals 30 jaar geleden.

Klanken veranderen en er komen nieuwe woorden en zinnen bij. Denk maar aan het Nederlandse "ERRR" ...oftewel het Gooise R. Dat werd 40 jaar geleden ook niet gesproken.

De Turken in Nederland hebben in de loop der jaren hun eigen Turks ontwikkeld. De eerste generatie sprak veelal met een dialect (Midden Anatolië), hun kinderen zijn deze taal gaan verbasteren omdat zij ook Turkse t.v. konden ontvangen, dus zo ook het 'moderne' Turks oppikten. Dat werd een mengelmoes, soms ook met Nederlandse woorden erdoor. Daarom hoor je verschil in Turks.

Turkije is een enorm groot land en overal zul je, als je goed luistert, een iets ander soort Turks horen. Istanbul is zeg maar 'het Gooi' van Turkije, maar in Ankara spreken ze Algemeen Beschaafd Turks. In het oosten weer met een dialect wat niet te verstaan is, zoals het Fries.