waarom zijn de eerste de laatste?

van het spreek woord
de eerste zullen de laatste zijn

Toegevoegd na 11 minuten:
de laatste zullen de eerste zijn.
ik heb me dus vergist.

Toegevoegd na 12 minuten:
maar ik twijfel nog wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
16.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad bijbelse prietpraat.
Wijsheid zoals je die in films van Jacky Chan vaak hoort.
Het klinkt heel spannend, maar het is volkomen nonsense, ik neem aan dat je niet gelooft dat de laatste starters in de Tour de France de tour zullen winnen, of degene die in het gezin het eerste geboren wordt als laatste zal sterven.
Amadea
13 jaar geleden
Door je te verdiepen in de achtergronden van de verhalen in de Bijbel zou je meer kunnen opsteken dan door te kijken naar fantasiefilms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eigengelijke gezegde is als volgt: Vele laatsten zullen als eerst de naald door het oog vande dromedaris steken.

Het beste antwoord

Deze spreuk komt uit de Bijbel "Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten" en wordt als spreekwoord gebruikt. In de bijbel wordt het beschreven als tekst die Jezus sprak en alle evangelisten (behalve Johannes) beschrijven deze.

Wij gebruiken dit spreekwoord om cynisch aan te duiden dat iemand voordringt of om aan te geven dat iemand die eerst achtergesteld is of lager geplaatst is toch hogerop kan komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt overigens wel degelijk gelijk met de eerste ingeving van de eerste de laatste, want zo staat het ook in de oorspronkelijke tekst: "Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is: de laatsten zullen de eersten zijn. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij iemand die vroeger altijd een beetje suf was en op de achtergrond bleef, en later ontpopt tot een zwaan en dan opeens kwaliteiten blijkt te hebben die niemand eerder gezien had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vergelijking komt uit de bijbel. waarin werd gezegd, dat degene die voordringen om in de hemel te komen, de laatste zullen zijn die erin mogen. dat houdt dan automatisch in, dat de laatsten de eersten zullen zijn.
de betekenis van dit spreekwoord is nu nog hetzelfde.
en als ik mensen moet bedienen, pas ik dat principe ook altijd strikt toe. voordringers, die ik als zodanig herken, krijgen bij mij geen kans. die laat ik rustig wachten. zou eigenlijk iedereen moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwege de de wet op de vertragende voorsprong.

USA was nr 1 in internet. En nu lopen ze achter omdat ze zo veel geinvesteerd hebbe in spul dat nu ouderwets is, maar nog niet betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij bedoelt dat veel mensen die „de eersten” zijn wat het genieten van religieuze voorrechten betreft, zoals de rijke jonge regeerder, het Koninkrijk niet zullen binnengaan.
Zij zullen „de laatsten” zijn.

Maar velen, met inbegrip van Jezus’ nederige discipelen, op wie de zelfrechtvaardige Farizeeën neerkijken als mensen die op de ’laatste’ plaats komen — volk van de aarde of ʽam ha‧ʼa′rets — zullen „de eersten” worden.
Dat zij „de eersten” worden, houdt in dat zij het voorrecht zullen ontvangen mederegeerders met Christus in het Koninkrijk te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt uit de gelijkenis van de arbeiders inde wijngaard, zoals staat in Mattheus 20. De heer van de wijngaard bepaalt zelf hoeveel hij betaalt aan de arbeiders. Hij betaalt het overeengekomen loon zowel aan degenen die s morgens al zijn begonnen met het werk, als aan degenen die het laatst zijn begonnen.
De eersten en de laatsten zijn voor de heer van de wijngaard gelijk.
Er staat:
""Alzo zullen de laatsten de eersten, en de eersten de laatsten zijn.""

Onze taal en onze cultuur zit vol met Bijbelse invloeden die dikwijls, helaas, niet meer als zodanig worden herkend.