's-Gravenhage betekent 'de Haag (het bos) van de Graaf'
Dezelfde vorm vind je ook in 's-Hertogenbosch, 'het Bos van de Hertog'.
Het is een soort uitbereiding van de naam om aan te geven dat het ooit tot iemands landerijen / jachtgebied behoorde.

Heel veel plaatsnamen hebben zo'n soort 'eigendomsaanduiding' in hun naam.

Den Haag heeft er voor gekozen om de kortere vorm te gebruiken, terwijl 's-Hertogenbosch voor de langere vorm gekozen heeft. Maar alle twee de vormen worden in de spreektaal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De spelwijze. Voor de rest is het dezelfde plek;
's gravenhage is de meer traditionele spel wijze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een misverstand te denken dat de statige naam 's-Gravenhage de oudste vorm is en dat Den Haag daarvan de moderne afkorting is. Die Haghe ('het omheinde') ontstond toen Floris IV (1210-1234) in deze beboste streek een jachthuis liet bouwen. Pas veel later – begin zeventiende eeuw – duikt de deftiger naam 's-Gravenhage op, die beter paste bij de status van de residentie én bij de pogingen Den Haag als stad erkend te krijgen.

Vertaalde plaatsnamen zijn vaak heel oud; in dit geval verraden het Engelse The Hague, het Franse La Haye en het Duitse Den Haag dat juist Den Haag de oorspronkelijke vorm is.

Hoewel de naam van de gemeente officieel nog 's-Gravenhage luidt, gebruikt de gemeente Den Haag zelf al geruime tijd Den Haag in plaats van het plechtige 's-Gravenhage. Den Haag is kort en modern; het sluit beter aan bij het algemene en internationale gebruik (denk bijvoorbeeld ook aan de verkeersborden) en heeft bovendien de oudste rechten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige verschil zit hem in de naam, de eene klinkt wat deftiger dan de andere. vanaf de 17e eeuw word de naam 's Gravenhage gebruikt omdat dit deftiger zou klinken als de voormalige naam 'Die haghe' of 'Den haghe' vanaf 1990 word de naam Den Haag consequent gebruikt door de gemeente, dit heeft te maken met de internationalisering van Den Haag. Denk daarbij vooral aan het Justitieel centrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Gravenhage - Den Haag = kak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitspraak en de manier van schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier van schrijven, spreken, lezen en horen.