Kan je twee compleet verschillende zinnen (correct) samenvoegen door een komma toe te voegen?

Ik heb altijd geleerd dat je komma's alleen kunt gebruiken wanneer er bepaalde regels worden gevolgd. Nu vroeg ik mijn vriend om deze twee Engelse zinnen voor me na te kijken op spelfouten, en hij vertelt me dat de punt beter een komma kan zijn. Dit zijn de twee zinnen:

''Reading to newborns is a new information for many parents. Most parents only start past the first year.''

Zelf heb ik nog nooit gehoord dat zoiets acceptabel is om te doen en laat staan beter, maar hij zegt dat je op die wijze de twee zinnen samenbrengt, omdat ze met elkaar te maken hebben.

Ik dacht dat je juist om die reden alinea's hebt en dat je niet zomaar twee zinnen kunt plakken met een komma.

Mijn vraag: Kan je zomaar de punt in een komma veranderen bij deze zinnen?
Opmerking: Dit zijn Engelse zinnen dus de vraag is of je in het Engels zomaar een punt kan vervangen voor een komma en dan kunt zeggen dat het een correcte Engelse zin is.
Antwoord gevonden!
Grammarly.com zegt: ''People often make the mistake of using a comma to join two sentences without a conjunction.''
Dat betekent dat twee zinnen niet samengevoegd kunnen worden door alleen een punt naar een komma te veranderen, maar dat er een voegwoord moet worden toegevoegd, oftewel het antwoord op de vraag is: Nee.
Opmerking 2: Na enig verder onderzoek blijkt een puntkomma mogelijk te zijn als de twee nauw verwant zijn aan elkaar; een normale komma heeft een voegwoord nodig voor verbinding.

een jaar geleden
in: Taal
1.9K
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Ik vind de zin überhaupt een beetje gek
TurfGraver
een jaar geleden
Eens. Vreemde zinnen.
TurfGraver
een jaar geleden
Zou meer iets doen als:
"Reading to newborns is unknown to many parents, they only start doing this after the first year."
Antoni
een jaar geleden
Ja, @KeesWim, die opmerking zou ik ook hebben gemaakt. Voor het gebruik van het Engels gelden heel andere regels dan voor het gebruik van het Nederlands.
Speedylovertje
een jaar geleden
Ik wil de regels graag toepassen van de Engelse taal. Ik ben het ermee eens dat de zinnen krom zijn, dat absoluut. Maar is het mogelijk om zomaar die komma neer te zetten en verder alles hetzelfde te houden? VB: ''I like chocolate because it's yummy. My dog can not eat it because he will get sick.'' Kan je er dan van maken: ''I like chocolate because it's yummy, my dog can not eat it because he will get sick''? Misschien dat de Engelse regels anders zijn en dat je twee compleet andere zinnen zomaar mag samenvoegen door simpelweg een komma toe te voegen, vandaar de vraag :)

Antwoorden (3)

Je kunt deze zinnen best "samenvoegen" met een komma of puntkomma, het tweede deel is nl. een uitleg of verbijzondering van het eerste deel. Feit blijft dat beide zinnen nogal krom Engels zijn.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Je geeft niet echt een antwoord op de vraag.
Vrager geeft een voorbeeld en je stelt dat het daarbij kan, maar dat zegt niets over alle andere mogelijke zinnen die verschillend zijn.
Dat kan alleen in het Engels als twee zinnen nauw verwant zijn en één idee vormen. Daarnaast moet je er een voegwoord aan toevoegen.
De zin met een punt is niet verkeerd, maar creëert meer scheiding tussen de twee zinnen en laat ze klinken als twee onafhankelijke uitspraken.

Dus (in correct Engels):
“Reading to newborns is new information for many parents, but most parents only start reading after the first birthday.”
SimonV
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
In het Engels is de birthday nou juist de dag waarop het kind wordt geboren. Het slotwoord is dus toch verwarrend.
SimonV
een jaar geleden
'Birthday' betekent verjaardag in het Engels. 'Day of birth' betekent geboortedag.
Ja, je kunt twee verschillende zinnen samenvoegen door een komma toe te voegen. Dit wordt ook wel een kommasplitsing genoemd.
10 maanden geleden