Is 'ik bedacht me dat...' correct nederlands?

Voor mij klinkt het niet correct, maar ik hoor het ook radio-presentatoren zeggen dus vraag ik me toch af of het toch correct is.
Het klinkt voor mij wel correct zonder 'dat'. Bijvoorbeeld: Ik was van plan om naar de bioscoop te gaan maar ik bedacht me.
Maar de zin: 'Ik bedacht me dat ik een afspraak had met de tandarts' klinkt voor mij niet correct.

een jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (3)

"Ik bedankt me dat..." is wel correct Nederlands.
"Zich bedenken" heeft namelijk drie betekenissen:
1. Van gedachten veranderen;
2. Nadenken over, overwegen;
3. Tot het besef of inzicht komen, zich realiseren.
"Ik bedacht met dat..." is een voorbeeld van de derde betekenis. De radiopresentator zegt daarbij "Ik realiseerde me dat...".
"Ik was van plan om naar de bioscoop te gaan, maar ik bedacht me" is een voorbeeld van de eerste betekenis, en inderdaad dan hoort er geen "dan" bij.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Uitermate correct!
Z512099
een jaar geleden
‘Ik bedacht me’ klinkt toch maar raar.
SimonV
een jaar geleden
Dat vinden meer mensen: met het woord bedenken is iets eigenaardigs aan de hand. De meningen verschillen erover. Zich bedenken kan in elk geval gebruikt worden in de betekenis ‘van gedachte veranderen’: ik wilde andijvie eten, maar ik heb me bedacht. Dat is echter niet de manier waarop je bedenken meestal gebruikt ziet. Vaker lees je iets als: ik bedacht me dat ik andijvie wilde eten. Sommige mensen zullen dat onjuist vinden. De Taalunie schrijft op haar website dat dit gebruik tegenwoordig vooral in Nederland (dus niet in België) erg ingeburgerd is.
https://www.decontentbank.nl/de-drie-vaakst-voorkomende-taalfouten-en-hoe-jij-ze-kunt-vermijden-3/
Op het eerste gezicht lijkt het geen goed Nederlands. Immers: 'Ik bedacht me dat' kan uitgelegd worden als een contaminatie (door elkaar halen) van 'Ik bedacht dat' en 'Ik herinnerde me'.
Maar onderzoek heeft uitgewezen dat 'Ik bedacht me dat' - al door taalkundigen werd goedgekeurd in de negentiende eeuw.
Bron: Schrijfwijzer.
een jaar geleden
Ja, 'ik bedacht me dat...' is correct Nederlands. Het is een informele manier om 'Ik bedacht dat...' te zeggen.
10 maanden geleden