Als je het lidwoord ‘het’ gebruikt, is het onzijdig. Je moet dus van alle woorden leren of je het lidwoord ‘de’ of ‘het’ moet gebruiken.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Was het maar zo eenvoudig. Er zijn legio woorden die zowel vrouwelijk als mannelijk zijn. Of zelfs: vrouwelijk + mannelijk + onzijdig.
tinus1969
een jaar geleden
@SentWierda, daarom deze pragmatische vuistregel.
Door in een woordenboek te kijken. Dat kan zowel fysiek als online. Bijvoorbeeld het woord waarvan je het wilt weten op https://woordenlijst.org/#/ intypen, waar je meteen het lidwoord bij te zien krijgt.

Verder is het goed te weten dat de algemene regel is dat een verkleinvorm altijd onzijdig is: het fietsje, het boekje, het antwoordje.
Amadea
een jaar geleden