Wat is het verschil tussen een hart van hout en steen?

Wat is een hart van hout ? Nick en Simon zingen in het nummer ‘hart van goud’ , ik vond er een van steen en ik vond er een van hout , opzoek naar een hart van goud ,
Ene zegt dat het kwetsbaar is een hart van hout , ander zegt ivm het nummer houten hart van een andere zanger dat het zoveel heeft meegemaakt het doet me niks meer , en weer anderen zeggen dat omdat het splintert dat iedere splinter een ding is wat het heeft meegemaakt

Bron:
https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=hart

een jaar geleden
in: Taal
4.2K
Cryofiel
een jaar geleden
Dat zijn metaforen.
tinus1969
een jaar geleden
En metaforen hebben niet altijd een vaste betekenis.
HoeDan123
een jaar geleden
Toen ik een kleine jongen was dacht ik dat een hart van steen stoer was waarop jufvrouw mij corrigeerde dat dat betekent dat je juist heel eenzaam bent. Misschien zijn metaforen een beetje subjectief. En heeft een houten hart enkel de betekenis zoals jij het bekijkt i.p.v. wat Simon zegt

Antwoorden (1)

Het verschil is miniem. Het is een nuanceverschil:
- een hart van hout = totaal geen gevoel hebben, geen hart hebben.
- een hart van steen = hardvochtig (niet empatisch) zijn; synoniemen: een hart van ijs hebben; een hart van ijzer hebben.
Een hart van goud hebben = goed voor anderen zijn; zachtmoedig en edelmoedig zijn. Synoniemen zijn: een groot hart hebben en (in Vlaanderen) een peperkoeken hart hebben (een goed karakter, waarbij iemand gevoelig is voor andermans problemen).
Bronnen: dikke Van Dale en Van Dale Klare taal.;
een jaar geleden