Een gebiedende wijs wordt gekenmerkt door het ontbreken van het onderwerp in de zin.
"Houd rekening met slecht weer" is gebiedende wijs.
"Houdt u rekening met slecht weer" niet.

Vergelijk het met een zin met het werkwoord lopen, dan hoor je snel wat goed is:
"Loop rustig naar de uitgang."
"Loopt u rustig naar de uitgang."

Zonder onderwerp (in dit geval u) is het gebiedende wijs en gebruik je 'houd', de stam van het werkwoord.
Met persoonsvorm in de zin is het geen gebiedende wijs en gebruik je gewoon de vervoeging van het werkwoord dat hoort bij het onderwerp, in dit geval 'houdt'.
Toegevoegd op 06 september 2022 16:29: bron
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt @Inekez1
SentWierda
een jaar geleden
Prima antwoord.
Een ezelsbruggetje is het werkwoord: draaien. Het is: draait u zich even om.
Wanneer het woord 'u' betekent 'uzelf'' dan vervalt de t: Het is: draaI u om.
Bron: Schrijfwijzer.
Inekez1
een jaar geleden
@SentWierda, dank voor de toevoeging.
Pieterke
een jaar geleden
Handig ezelsbruggetje @SentWierda.

Andere antwoorden (1)

‘Houd rekening met een wachttijd’ is juist. Houd is hier een gebiedende wijs en die is gelijk aan de ik-vorm van het werkwoord. Er komt dus geen t achter.
fremar
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
-
Er wordt niet gevraagd naar 'Houd rekening met...' of 'Houdt rekening met...'
Er wordt gevraagd naar 'Houd u rekening met...' of 'Houdt u rekening met...' Zonder onderwerp (in dit geval u) is het gebiedende wijs en gebruik je 'houd'.
Met persoonsvorm in de zin is het geen gebiedende wijs en gebruik je gewoon de vervoeging van het werkwoord dat hoort bij het onderwerp, in dit geval 'houdt'. Er komt dus wel een t achter.
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt voor uw reactie @fremar.