Wanneer wordt de c als z, de z als s en de v als f uitgesproken?

Ik probeer de nederlandse taal meester te worden maar er zijn zoveel onregelmatigheden dat ik er gek van wordt.
Zo hoorde ik onlangs meerdere keren op de radio 'zenzibilizeren' (sensibiliseren). Ook hoorde ik al vaker 'dezember' (december).
Verder hoor ik heel vaak de v als f uitgesproken worden.
En ik kom er niet meer uit wat nou correct is, of in welke gevallen er meerdere uitspraken mogelijk zijn,

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
4.3K
Amadea
4 jaar geleden
Daar zijn vooral regionaal verschillen tussen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De nederlandse taal is toch absurd moeilijk. Denk bijvoorbeeld al eens aan de 3 verschillende uitspraken van de e in het woord december.
Computoon
4 jaar geleden
Dat is niet alleen in het Nederlands zo.
Denk eens aan het Franse woord voor leerling, élève.
Pieterke
4 jaar geleden
De s uitspreken als een z en de v uitspreken als een f is gewoon geen goed Nederlands.
Antoni
4 jaar geleden
Ik ben een van de vele mensen die zich verbazen over uitspraken als 'zamenwerking', van iemand als Frits Wester bijvoorbeeld.
kierkegaard47
4 jaar geleden
zelf zou ik denk ik in sensibiliseren de eerste en tweede s hard uitspreken, de derde wat "zachter", iets meer naar een z, hoewel het geen echte z is. ('sensibilizeren' dus). Of dat echter "de" standaarduitspraak is, weet ik niet.

Antwoorden (2)

C voor een A voor een O voor een U, spreek je uit als K.
C voor een i of e spreek je uit als S (cis en ces)
C spreek je nooit uit als Z
Z spreek je nooit uit als S; als jij sensibiliseren hoort als zenzibilizeren word het óf fout gezegd óf je hoort het verkeerd.
De V wordt nooit als F uitgesproken
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Het vervelende is dat accenten wel degelijk de letters anders uitspreken dan zou móeten. Denk maar eens aan het Amsterdams dat de z wel degelijk als een s uit spreekt. Dat is niet een kwestie van goed of fout, maar het is inderdaad geen abn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis
Met een algemene vraag over Nederlands moet je in het antwoord uitgaan van ABN. Er zijn in ons landje zoveel dialecten, dat je daar niet van uit mag gaan. Maar met jouw voorbeeld heb je wel gelijk. Er zullen zeker nog meer voorbeelden zijn in diverse streektalen.
Thecis
4 jaar geleden
En dat kan precies hetgeen zijn wat de vraagsteller tegen komt. Er wordt binnen Nederland zelden accentloos gesproken. En dat maakt het helaas moeilijk om de taal te leren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
V.w.b. "De V wordt nooit als F uitgesproken". Dat is correct, maar daar wil ik toch even op ingaan.
Wanneer de V slecht wordt uitgesproken kan namelijk al snel als een F klinken. Het blijft echter fout ! Nog verwarrenner is de W die soms als een V wordt uitgesproken. Althans in mijn omgeving.
B.v. bij "Wrat", welke klinkt als "Vrat" en slecht uitgesproken zelfs als "Frat".
In (Noord)-Nederlands is er geen verschil tussen f/v of c/s. In veel dialecten, zoals Amsterdams wordt de z als s uitgesproken. Het uitspreken van s als z is een vorm van hypercorrectie, om juist te benadrukken dat je niet ‘van de straat’ bent.