Hoe heette de spelling waarin "vis" als "visch" werd gespeld en "zo" als "zoo"?

En wanneer werd deze ingevoerd / weer uitgevoerd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Antwoorden (2)

De eerste officiële regeling van de spelling in Nederland dateert van 1804 en wordt de Spelling-Siegenbeek genoemd. Aan de spelling-Siegenbeek heeft het huidige Nederlands de schrijfwijze van de lange ij als in ijzer te danken, eerder ook vaak als yzer geschreven. Echt populair werd deze spelling echter niet. In 1870 verviel de verplichting om op scholen de spelling-Siegenbeek te onderwijzen, wat de weg vrijmaakte voor

de Spelling-De Vries en Te Winkel. in december 1882 besloot de regering om deze spelling vanaf 1 januari 1883 in haar stukken te gebruiken. De taalgeleerden Matthias de Vries en L.A. te Winkel introduceerden hun project eerst in Vlaanderen: De grondbeginselen der Nederlandsche spelling.

Op 1 september 1934 ging de Spelling-Marchant in en vervielen onder meer de sch achter vis, de naamvals-n in lidwoorden en verbogen naamwoorden, en de oo en ee aan het einde van open lettergrepen.
Amadea
4 jaar geleden
Je bedoelt met "uitgevoerd" waarschijnlijk "afgeschaft".

"Visch" werd "vis" en "zoo" werd "zo" met de spelling-Marchant. In het onderwijs werd die ingevoerd in 1934 en bij wet pas in 1947.

"Visch" en "zoo" was in ieder geval de spelling bij de spelling-De Vries en Te Winkel (1864) maar of die woorden daarvoor ook al zo werden gespeld, weet ik niet.
Computoon