Waarom wordt het woord stress met 2 essen geschreven?

Het zal wel zijn omdat het eenmaal zo is, maar misschien is er wel een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
21.1K

Het beste antwoord

Van origine is het geen Engels woord, maar het is een door de Engelstaligen gemaakte afkorting van een Frans woord: destresse. Daar komt dus vandaan dat het met twee s'sen wordt geschreven.
Het woord destresse komt van het oud-Franse estrece, dat uit het Latijn afstamt: strictus. Strak aangetrokken betekent het. Pas in 1942 heeft het woord de betekenis gekregen van het psychologische gevoel onder druk te staan.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt omdat het een uit het engels geleend woord is.

Daar eindigen woorden wel vaker op ss.
rose
13 jaar geleden
stress:
Engels woord voor spanning;
altijd aanwezige toestand bij de mens die belangrijk is voor het verrichten van taken. Stress neemt in toe als er een bedreiging of verandering optreedt, waaraan iemand moet wennen en waar hij zich op in moet stellen.

Het is dus van oorsprong een Engels woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het afbreekt in een zin is het: stres-
sen.
Als het niet met 2 essen was zou er staan: stre-
sen. En dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is
Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat er een verband ligt met de uitspraak van het woord. De ss klinkt in 'stress' ook echt verlengd en wanneer je een Brit vraagt om het woord 'stres' uit te spreken, merk je het verschil wel.