Wat is de reden dat communiecant met een c geschreven moet worden?

Muziek, muzikant of fabriek, fabrikant Duidelijk die woorden eindigen met een k uit zichzelf.
Vader, vaderskant of moeder, moederskant. De kant van de familie en kant schrijf je met een k.
Prediker predikant heel logisch in mijn ogen.
risico riskant hier begint het al raar te lijken want daar is al een c en k verandering.
maar dan van communie... communicant maken. Met een k lijkt me zo veel logischer.

6 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (2)

Spelling is gebaseerd op afspraken en die afspraken zijn niet altijd logisch.

"Communicant" is afgeleid van het Latijnse "communicans" en die tweede "c" heeft men altijd in de spelling gehandhaafd. Een "k" had zeker gekund (fabriceren met c en fabrikant met een k maar niet communiceren met een c en communikant met een k, al wordt het woord vaak fout geschreven.)

De regel van de etymologie (de herkomst) heeft voorrang gekregen.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarnaast is de communicant een persoon uit het katholiek geloof, een geloof dat bol staat van Latijnse teksten en begrippen en ook nog altijd in het Latijn geschreven worden.
Vanwege de oorsprong van het woord is er geen reden het met een k te schrijven .
Communicant is afgeleid van het Franse communiant.
In het Nederlands:
communiëren = ter communie gaan;
communiceren = het heilige avondmaal vieren.
(Bron: Verklarend handwoordenboek Koenen (1897).