van wie is de uitspraak 'er zijn leugens, grote leugens en statistieken' afkomstig of aan wie wordt die toegeschreven?

waarschijnlijk geen nederlander, dus het kan gaan om een engels citaat

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Het beste antwoord

Het gaat zeker om de Engelse zin:
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Van wie de uitspraak is, is in nevelen gehuld. Vaak wordt gedacht dat Benjamin Disraeli https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Disraeli degene is die de zin als eerste geuit zou hebben, maar dat is niet terug te vinden. Hij is iig niet van Mark Twain afkomstig ook al heeft deze de zin wel gepopulariseerd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier iemand die verder ingaat op de materie:
https://www.york.ac.uk/depts/maths/histstat/lies.htm

Toegevoegd na 7 minuten:
Sir Charles Dilke is volgens hem de meest waarschijnlijke kandidaat.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
"Sir Charles Dilke is de meest waarschijnlijke kandidaat."
Dit antwoord wilde ik net geven...
Plus.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat zijn er dan 2 van de 2 die dat zeggen, dat is 100%, dan moet het wel kloppen :D
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Of... jullie gebruiken dezelfde (foute ??? Maar dat zal wel niet.) bron. Plus van mij.
SimonV
6 jaar geleden
Ja, we gebruiken dezelfde bron.
Maar als iemand er een uitgebreid onderzoek naar gedaan heeft, is de kans op juist zijn vrij groot.
En sinds vandaag is de kans dat het antwoord klopt 100% geworden, lees ik net. ;-)