Is het: 'Ik woon op Urk' of 'Ik woon in Urk'?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ja ik vind het ook logischer klinken (in), maar ik stel deze vraag omdat Urk een eiland is.. Je zegt wel bijvoorbeeld: Ik woon op Walcheren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.7K

Het beste antwoord

'Ik woon op Urk.'

Urk was oorspronkelijk een eiland, en je woont op een eiland, niet erin. Urkers beschouwen Urk, ondanks dat het droogmalen van de Noordoostpolder al even geleden is gebeurd, nog steeds als eiland. In culturele zin zou je zelfs kunnen zeggen dat dat ook zo is. Daarom wonen mensen nog steeds op Urk, niet in Urk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik woon in Urk is correct. Wanneer je ik woon op Urk zegt, zeg je eigenlijk dat je bovenop Urk woont. En tja dat kan niet.

Toegevoegd na 36 minuten:
In 1942 werd de Noordoostpolder drooggemalen, maar voor de inwoners van Urk leeft het eilandgevoel nog steeds; men woont bijvoorbeeld niet in Urk maar op Urk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was Urk een eiland, dus de uitdrukking "op Urk" komt daar vandaan. Vandaar dat je OP Urk woont.

Toegevoegd na 1 minuut:
je woont ook niet in Ameland of in Pampus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een hele tijd vlak naast Urk gewoond en omdat Urk vroeger een eiland was zeggen de Urkers nog steeds dat ze OP Urk wonen en niet in.

Normaal gezien woon je in een plaats, maar zij houden graag aan deze traditie vast en vinden ze het meestal ook niet leuk als je in hun bijzijn zegt dat ze in Urk wonen en zullen ze je soms ook corrigeren en zeggen dat ze OP Urk wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
urk was voor de drooglegging van het zuiderzee oftewel ijsselmeer een eiland. en de oude garde zegt nog steeds ik woon op urk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is beide correct: Urk is een eiland (oorspronkelijk) dus mag je zeggen op Urk, het is ook de naam van een plaats, dus mag je ook zeggen in Urk. Immers, je woont bijvoorbeeld op Ameland (eiland)en in Nes(plaats op Ameland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In , op aan, gevoelskwestie denk ik.
Je woont op de markt,
in de Lindelaan
aan de Langeweg
in de Schoolstraat
zoek het allemala maar uit, Misschien zeg jij het preciea andersom
13 jaar geleden
Vroeger was wonen op Aalsmeer, op Hoofddorp, etc. normaal. Nu zegt men dat niet meer, wel nog op Marken, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag beide.

Als een eiland geen (hoofdonderdeel van een) staat of land is, is alleen het voorzetsel op mogelijk: op Ameland, op Man, op Tenerife.

Bijzonder zijn voormalige eilanden binnen Nederland. Ze zijn nu gemeenten of streken en kunnen daarom het voorzetsel in krijgen, maar ze hebben vaak ook de mogelijkheid behouden om met op gecombineerd te worden. Voorbeelden zijn op/in Urk en op/in Wieringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dus zeggen "ik woon op Urk " als je op het (schier)eiland Urk woont en" ik woon in Urk" als je daarmee de plaats Urk bedoelt.